Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
NP Writing Engelska 6 - "Prepared for the future"
- EmmyS
- Medlem
- Registrerad: 2014-12-05
NP Writing Engelska 6 - "Prepared for the future"
Hur tror ni att det kommer vara upplagt? Texterna vi fick att läsa handlade ju till största del om skolan......tror ni att våra topics endast kommer bestå av något angående skolan i framtiden ?
Kan man förberedda sig på något sätt? Känns inte så jättebra att komma dit utan att ha en aning om vart man ska börja
- Baver712
- Medlem
- Registrerad: 2014-03-04
Re: NP Writing Engelska 6 - "Prepared for the future"
EmmyS skrev:
Hur tror ni att det kommer vara upplagt? Texterna vi fick att läsa handlade ju till största del om skolan......tror ni att våra topics endast kommer bestå av något angående skolan i framtiden ?
Kan man förberedda sig på något sätt? Känns inte så jättebra att komma dit utan att ha en aning om vart man ska börja
Jag tror att det kommer vara en argumenterande text där man ska argumentera om vad som är bäst av "content knowledge" och "academic knowledge" själv ha jag bara ett problem då jag inte förstår skillnaderna mellan dem
- EmmyS
- Medlem
Baver712 skrev:
EmmyS skrev:
Kan man förberedda sig på något sätt? Känns inte så jättebra att komma dit utan att ha en aning om vart man ska börjaJag tror att det kommer vara en argumenterande text där man ska argumentera om vad som är bäst av "content knowledge" och "academic knowledge" själv ha jag bara ett problem då jag inte förstår skillnaderna mellan dem
Då är vi två. Dom kan ju åtminstone göra texter som man faktiskt förstår.....
- AbelTesfayeXOXO
- Medlem
- Registrerad: 2015-10-25
^ Skillnaden är att i academic knowledge så ingår det skills medan content knowledge är enbart baserat på 100% teorier,fakta o.s.v där inga "skills" lärs ut. Håller med, texterna var svåra att förstå och jag kunde inte få ut budskapet ens av dom..
Senast redigerat av AbelTesfayeXOXO (2016-05-02 14:30)
- Baver712
- Medlem
AbelTesfayeXOXO skrev:
^ Skillnaden är att i academic knowledge så ingår det skills medan content knowledge är enbart baserat på 100% teorier,fakta o.s.v där inga "skills" lärs ut. Håller med, texterna var svåra att förstå och jag kunde inte få ut budskapet ens av dom..
Skulle du kunna vara snäll och ta ett exempel på detta?
- AbelTesfayeXOXO
- Medlem
Känns att det kommer vara oerhört svårt faktiskt är så jvla nervös (
- AbelTesfayeXOXO
- Medlem
Baver712 skrev:
AbelTesfayeXOXO skrev:
Läste det någonstans på internet, vänta kan citera:
"A term widely used by educators, content knowledge refers to the body of information that teachers teach and that students are expected to learn in a given subject or content area, such as English language arts, mathematics, science, or social studies. Content knowledge generally refers to the facts, concepts, theories, and principles that are taught and learned, rather than to related skills—such as reading, writing, or researching—that students also learn in academic courses."
Senast redigerat av AbelTesfayeXOXO (2016-05-02 14:33)
- EmmyS
- Medlem
AbelTesfayeXOXO skrev:
Baver712 skrev:
AbelTesfayeXOXO skrev:
"A term widely used by educators, content knowledge refers to the body of information that teachers teach and that students are expected to learn in a given subject or content area, such as English language arts, mathematics, science, or social studies. Content knowledge generally refers to the facts, concepts, theories, and principles that are taught and learned, rather than to related skills—such as reading, writing, or researching—that students also learn in academic courses."
Trodde jag var duktig på engelska.....tills jag läste Np-häftet......förstår fortfarande inte skillnaden, får panik.
- Baver712
- Medlem
Är det bara jag som tycker att texten i andra texten (Why Academic Teaching Doesn't Help Kids Excel in Life) är lite konstig. Hon argumenterar väl för content knowledge men i andra stycket skriver hon "Hear me out. I'm not saying that our kids shouldn't learn to read, or do math, or de velop other valuable skills. But too often, the focus of our kids' school day is Content with a capital C, with little connection to why it matters. Instead of learning together, many of our students spend hours filling in worksheets or copying down lecture notes that they could google in 30 seconds." Vad menar hon med detta?
- Baver712
- Medlem
EmmyS skrev:
AbelTesfayeXOXO skrev:
Baver712 skrev:
Skulle du kunna vara snäll och ta ett exempel på detta?Läste det någonstans på internet, vänta kan citera:
"A term widely used by educators, content knowledge refers to the body of information that teachers teach and that students are expected to learn in a given subject or content area, such as English language arts, mathematics, science, or social studies. Content knowledge generally refers to the facts, concepts, theories, and principles that are taught and learned, rather than to related skills—such as reading, writing, or researching—that students also learn in academic courses."Trodde jag var duktig på engelska.....tills jag läste Np-häftet......förstår fortfarande inte skillnaden, får panik.
Asså jag tror typ att jag förstår skillnaden tills jag börjar läsa i häftet igen och då inser jag att jag trodde fel...
- AbelTesfayeXOXO
- Medlem
^ Jag är inte 100% men eftersom att academic knowledge är baserat på acemic courses så bör det menas att man även lär sig "skills" alltså läsa, söka o.s.v, medan content knowledge är mer fakta och man lär sig inte "skills" därifrån? Alltså skillnaden mellan dom är enligt content knowledge så krävs det att läraren lär eleven innehållet, medan academic knowledge är mer att man ska lära sig både innehållet och hur man ska hantera innehåller (t.ex kunna analysera innehållet och blanda in egna åsikter i det) ELLER???? OMG, vet inte ens vad jag sa, men det är bara en gissning
Senast redigerat av AbelTesfayeXOXO (2016-05-02 14:42)
- EmmyS
- Medlem
Baver712 skrev:
EmmyS skrev:
AbelTesfayeXOXO skrev:
"A term widely used by educators, content knowledge refers to the body of information that teachers teach and that students are expected to learn in a given subject or content area, such as English language arts, mathematics, science, or social studies. Content knowledge generally refers to the facts, concepts, theories, and principles that are taught and learned, rather than to related skills—such as reading, writing, or researching—that students also learn in academic courses."Trodde jag var duktig på engelska.....tills jag läste Np-häftet......förstår fortfarande inte skillnaden, får panik.
Asså jag tror typ att jag förstår skillnaden tills jag börjar läsa i häftet igen och då inser jag att jag trodde fel...
Det känns så hopplöst.........
- AbelTesfayeXOXO
- Medlem
jag har panik omg
- EmmyS
- Medlem
AbelTesfayeXOXO skrev:
jag har panik omg
Samma här. Mår dåligt.
- AbelTesfayeXOXO
- Medlem
Jag tror jag fattar nu vad båda begrepperna innebär, ska försöka förklara så gott det går:
- AbelTesfayeXOXO
- Medlem
OBS DETTA ÄR PÅ HUR JAG HAR UPPFATTAT DET:
Content knowledge:
Innehållet i t.ex ett ämne som lärs ut av en lärare till en elev. Det är den kunskapen baserat på fakta och teorier, inga hänvisningar till erfarenheter eller åsikter här, bara fakta. 1+1 blir 2 end of story.
Academic knowledge:
Innehåller i t.ex ett ämne som både lärs ut av en lärare till en elev, men även att lära sig hur man kan kritisera och analysera, men även fördjupas i innehållet, och eleven kan reflektera sina erfarenheter och åsikter här. 1+1 blir 2, men varför blir det 2 och inte 3? (lol dåligt exempel men hoppas ni förstår poängen)
Senast redigerat av AbelTesfayeXOXO (2016-05-02 14:58)
- EmmyS
- Medlem
AbelTesfayeXOXO skrev:
Jag tror jag fattar nu vad båda begrepperna innebär, ska försöka förklara så gott det går:
Tack vad snällt! Skulle du också kunna berätta vad djupinlärning samt inlärning heter på engelska ?
- Baver712
- Medlem
AbelTesfayeXOXO skrev:
Content knowledge:
Innehållet i t.ex ett ämne som lärs ut av en lärare till en elev. Det är den kunskapen baserat på fakta och teorier, inga hänvisningar till erfarenheter eller åsikter här, bara fakta. 1+1 blir 2 end of story.
Academic knowledge:
Innehåller i t.ex ett ämne som både lärs ut av en lärare till en elev, men även kan kritiseras och analyseras, men även fördjupas av en elev som han eller hon kan reflektera sina erfarenheter och åsikter här. 1+1 blir 2, men varför blir det 2 och inte 3? (lol dåligt exempel men hoppas ni förstår poängen)
Jaaa!! De där lät väldigt bra! Så typ om man tänker evoutionsteorin, där kan det bli hej vilda diskussioner om det stämmer eller inte. Där elever kan komma med motargument osv. Eller är jag helt ute och cyklar?
- EmmyS
- Medlem
AbelTesfayeXOXO skrev:
Content knowledge:
Academic knowledge:
Innehåller i t.ex ett ämne som både lärs ut av en lärare till en elev, men även att lära sig hur man kan kritisera och analysera, men även fördjupas i innehållet, och eleven kan reflektera sina erfarenheter och åsikter här. 1+1 blir 2, men varför blir det 2 och inte 3? (lol dåligt exempel men hoppas ni förstår poängen)
Jahaaaa......typ Content Knowledge: Matte....rätt på sak
Academic knowledge: Typ SO.....man kan analysera och sånt
- AbelTesfayeXOXO
- Medlem
Baver712 skrev:
AbelTesfayeXOXO skrev:
Content knowledge:
Academic knowledge:
Innehåller i t.ex ett ämne som både lärs ut av en lärare till en elev, men även kan kritiseras och analyseras, men även fördjupas av en elev som han eller hon kan reflektera sina erfarenheter och åsikter här. 1+1 blir 2, men varför blir det 2 och inte 3? (lol dåligt exempel men hoppas ni förstår poängen)Jaaa!! De där lät väldigt bra! Så typ om man tänker evoutionsteorin, där kan det bli hej vilda diskussioner om det stämmer eller inte. Där elever kan komma med motargument osv. Eller är jag helt ute och cyklar?
Ja och lixom inom academic learning tror jag att det är ett krav att eleven ska kunna tänka o reflektera kring fakta o som du skrev som exempel , medan content e mer "nej du får inte tänka själv, detta är fakta punkt slut"
- EmmyS
- Medlem
AbelTesfayeXOXO skrev:
Baver712 skrev:
AbelTesfayeXOXO skrev:
Content knowledge:
Academic knowledge:
Innehåller i t.ex ett ämne som både lärs ut av en lärare till en elev, men även kan kritiseras och analyseras, men även fördjupas av en elev som han eller hon kan reflektera sina erfarenheter och åsikter här. 1+1 blir 2, men varför blir det 2 och inte 3? (lol dåligt exempel men hoppas ni förstår poängen)Jaaa!! De där lät väldigt bra! Så typ om man tänker evoutionsteorin, där kan det bli hej vilda diskussioner om det stämmer eller inte. Där elever kan komma med motargument osv. Eller är jag helt ute och cyklar?
Ja och lixom inom academic learning tror jag att det är ett krav att eleven ska kunna tänka o reflektera kring fakta o som du skrev som exempel , medan content e mer "nej du får inte tänka själv, detta är fakta punkt slut"
Som förr i tiden.....då hade man enbart Content Knowledge....men nu har det utvecklats till Academic Knowledge
- AbelTesfayeXOXO
- Medlem
jaaaaaa! HALÅ "skills are becoming more and more important" står det i sista texten, vilket betyder väl att det är mer viktigt för att man ska kunna kritisera och analysera och utveckla sin academic learning för att vi ska kunna leva i ett demokratiskt samhälle?
- EmmyS
- Medlem
AbelTesfayeXOXO skrev:
jaaaaaa! HALÅ "skills are becoming more and more important" står det i sista texten, vilket betyder väl att det är mer viktigt för att man ska kunna kritisera och analysera och utveckla sin academic learning för att vi ska kunna leva i ett demokratiskt samhälle?
Det lät troligt så som du förklarade. Tack så mycket!
Sista frågan.....vad heter djupinlärning samt ytinlärning på engelska?
- AbelTesfayeXOXO
- Medlem
Förlåt att jag svarar så sent men tror man kan säga profound learning och superficial learning
- peatch
- Medlem
- Registrerad: 2015-08-27
Lycka till allihopa! Jag är nervös som fan