Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A]Rita två olika isomerer av kolvätet C6H10

[KE 1/A]Rita två olika isomerer av kolvätet C6H10

majsan1515
Medlem

Registrerad: 2015-11-18

[KE 1/A]Rita två olika isomerer av kolvätet C6H10

Jag har en uppgift som lyder:

"Rita två olika isomerer av kolvätet C6H10"

Kan någon förklara för mig hur det går till med isomerer och hur man ska tänka?
Jag tycker Kemi är jättesvårt och vill förstå hur det här fungerar?

(Jag vill göra uppgiften själv så visa gärna ett exemepl utifrån ett annat ämne)

Tack smile

skoterraggare
Medlem

Registrerad: 2010-11-16

Re: [KE 1/A]Rita två olika isomerer av kolvätet C6H10

https://media.snl.no/system/images/5612/standard_isomeri1.gif

Kolla in butan här. C4H8, men som du ser ser de inte likadana ut, kolen har bundit till varandra på olika sätt.
Det är en form av isomeri.

Wikipedia förklarar mer:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Isomeri

Det är "Kedjeisomeri" som nämns i wikipediaartikeln som gäller för dig

Senast redigerat av skoterraggare (2016-05-01 14:27)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Jag gör som du säger och ger dig ett exempel på ett lite mindre kolväte, butan. Butan består av 4 kolatomer och 10 väteatomer. Det finns två olika sätt att konstruera en buran: Antingen sätter man ihop alla fyra kolatomerna till en kedja, eller så gör amn en kedja som är 3 kol lång och säter det fjärde kolet på kedjans mittersta kol. Om du bygger de här båda kolvätena med molekylbyggsats, kan du se att de är olika, och om du vrider och vänder på dem kan du också se att om man sätter en fjärde kolatom på en 3-kol-i-rad-kedja, så blir det 4-kol-i-rad även om man knölar ihop kedjan så att den ser ganska annorlunda ut.

Kolvätet som du har i uppgiften är lite krångligare, eftersom det inte bara finns enkelbindningar i molekylen. Ett mättat kolväde (d v s med endast enkelbindningar) med 6 kol skulle ha 2*6+2=14 väteatomer, så du måste sätta dit antingen två dubbelbindningar eller en trippelbindning,  eller konstruera en molekyl som är en ring. Det spelar också roll var i molekylen dubbelbindningarna eller trippelbindningen sitter, så det går att göra många olika molekyler med den summaformeln!

Dessutom kan du fortfarande ha ett ogrenat eller grenat kolskelett, och det kan vara grenat på flera olika sätt.

Försök rita upp åtminstone en isomer, så skall du få mer hjälp om inte det här räcker.

majsan1515
Medlem

Tack för bra hjälp!
Efter lite kluddande har jag kommit så här långt, kan jag göra så här?

Tryck här för att se min bild

majsan1515
Medlem

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/cljovkfhkngbak/

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Ja, den funkar som den ena isomeren.

• Forum