Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] Ta fram lite saker utifrån en diffekvation

Pjekie
Medlem

Registrerad: 2013-11-21

[HSM] Ta fram lite saker utifrån en diffekvation

Hej!

Har den här uppgiften: http://i.imgur.com/BsOzLWj.jpg Det gäller a) uppgiften. Hur kan jag ta reda på H(s)? Någon formel man ska använda?

Senast redigerat av Pjekie (2016-04-28 14:16)

skoterraggare
Medlem

Registrerad: 2010-11-16

Re: [HSM] Ta fram lite saker utifrån en diffekvation

Är de inte bara att laplacetransformera och skriva det som Y(s)/X(s) = H(s)?

Pjekie
Medlem

skoterraggare skrev:

Är de inte bara att laplacetransformera och skriva det som Y(s)/X(s) = H(s)?

Jo det var det, följde ett liknande exempel och fick rätt svar smile Vet du hur jag kan ta fram h(t) där?

Senast redigerat av Pjekie (2016-04-28 15:47)

skoterraggare
Medlem

Inverslaplacetransformera H(s) antar jag. De var rätt länge sen jag läste någon form av reglerteknik så jag är inte säker.

Pjekie
Medlem

skoterraggare skrev:

Inverslaplacetransformera H(s) antar jag. De var rätt länge sen jag läste någon form av reglerteknik så jag är inte säker.

Aa låter rimligt att göra det för att få h(t), men vet du hur man gör det?

skoterraggare
Medlem

Du har en tabell for laplacetransformering och inverslaplacetransformering?

Här har du väl et bra exempel att kolla på.
https://www.youtube.com/watch?v=Y8GXpS31CGI

Pjekie
Medlem

skoterraggare skrev:

Du har en tabell for laplacetransformering och inverslaplacetransformering?

Här har du väl et bra exempel att kolla på.
https://www.youtube.com/watch?v=Y8GXpS31CGI

Okej men hur gör man nu när vi har 1/((s+1)(s+2) ? Går att kolla upp 1/(s+1) och 1/(s+2) i tabell men hur gör man när man har båda i nämnaren? Hade man haft bråken separata hade det varit enkelt.

KaptenKrok
Medlem

Registrerad: 2012-10-08

Om du partialbråkuppdellar 1/((s+1)(s+2)) så kan du skriva det som 1/(s+1)-1/(s+2) så då borde det ordna sig.

Senast redigerat av KaptenKrok (2016-04-28 19:14)

Pjekie
Medlem

KaptenKrok skrev:

Om du partialbråkuppdellar 1/((s+1)(s+2)) så kan du skriva det som 1/(s+1)-1/(s+2) så då borde det ordna sig.

Ah sant, då fick jag rätt! Men om man istället för diffekvationen jag hade nu har: http://puu.sh/oz2uG/b38bb5eddf.png

Hur gör jag då för att ta fram H(s)? För på diffekvationen i trådstarten så hade man x(t) i högerled som bara blir X(s) när man ska bestämma H(s) som är Y(s)/X(s) så man dividerar med X(s) bara från högerled. Men hur gör man i detta fall när man har flera x i högerled där vi har c*x'(t) också?

KaptenKrok
Medlem

Kolla i någon tabell över egenskaper för laplacetransformen så ser du att transformen av x' blir sX(s) om transformen för x är X(s). Om du håller på med enkelsidig transform så tillkommer ett begynnelsevillkor också.

Pjekie
Medlem

KaptenKrok skrev:

Kolla i någon tabell över egenskaper för laplacetransformen så ser du att transformen av x' blir sX(s) om transformen för x är X(s). Om du håller på med enkelsidig transform så tillkommer ett begynnelsevillkor också.

Aa det där vet jag, men hur blir det när jag har flera termer av X i högerled och vill få på formen Y(s)/X(s) = H(s) ?

KaptenKrok
Medlem

Pjekie skrev:

KaptenKrok skrev:

Aa det där vet jag, men hur blir det när jag har flera termer av X i högerled och vill få på formen Y(s)/X(s) = H(s) ?

Det borde inte vara några problem om du testar.

Pjekie
Medlem

KaptenKrok skrev:

Pjekie skrev:

KaptenKrok skrev:

Det borde inte vara några problem om du testar.

Ah det var inte några problem faktiskt, fick H(s) = (k-cs)/(k-cs-m_b*s^2) som stämmer eller?

Sidfot