Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM]Hitta gränser till primitiva funktionen

mattetjej
Medlem

Registrerad: 2014-02-04

[HSM]Hitta gränser till primitiva funktionen

Tycker detta med sfäriska koordinater är lite klurigt. Hur ska jag välja "fii's" gränser och varför är vinkeln 0 uppe vid z-axeln?
Gissade på att det var en gräns på 45 grader av den anledning att när man skriver om z's uttryck så får man en rät linje från origo i rz-planet vilket ger mig en vinkel på pi/4. Resonerar jag galet här och isåfall, hur ska man tänka?
Tacksam för svar! smile

http://i65.tinypic.com/i56902.jpg

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [HSM]Hitta gränser till primitiva funktionen

Den vinkel du kallar fi är noll vid nordpolen, pi/2 vid ekvatorn och pi vid sydpolen. Ungefär detsamma som breddgraden, men där lägger man nollan vid ekvatorn.

mattetjej
Medlem

Registrerad: 2014-02-04

Henrik E skrev:

Den vinkel du kallar fi är noll vid nordpolen, pi/2 vid ekvatorn och pi vid sydpolen. Ungefär detsamma som breddgraden, men där lägger man nollan vid ekvatorn.

Men tänkte jag rätt när jag fick en rät linje i zr-planet och på så sätt kunde dela in den räta vinkeln i två?

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Javisst.

Sidfot