Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[BI 1/A] Anaerob och aerob

hejjagfattaringet
Medlem

Registrerad: 2016-03-14

[BI 1/A] Anaerob och aerob

Hej!

Hittade ingenstans där man kan posta saker gällande idrott, så biologi var så nära jag kunde komma. Jag har verkligen försökt hitta svar på min fråga men kan inte hitta rätt svar. Det jag undrar är vilka övningar som räknas som anaeroba/aeroba. Vad jag förstått så är anaerob utan syre och används i explosiva övningar. Plankan som är en statisk övning undrar jag speciellt över, är den anaerob eller aerob? Den utförs ju under lång tid så borde väl vara aerob, men samtidigt är det en styrkeövning och styrkeövningar är väl alltid anaeroba?

Tacksam för svar!

SvanteR
Medlem

Registrerad: 2015-09-24

Re: [BI 1/A] Anaerob och aerob

Man kan tänka så här: Tillgången till syre är en begränsande faktor för hur mycket energi du kan utveckla. Om syret inte räcker till kan kroppen fixa en nödlösning genom att bilda mjölksyra.

Alltså är alla övningar där du får mjölksyra anaeroba. Men sedan är det också så att om du gör en kort intensiv övning hinner du aldrig känna mjölksyran, för det är så kort tid som du förbrukar mer energi än vad syret räcker till. En sådan övning är också anaerob.

hejjagfattaringet
Medlem

Registrerad: 2016-03-14

SvanteR skrev:

Man kan tänka så här: Tillgången till syre är en begränsande faktor för hur mycket energi du kan utveckla. Om syret inte räcker till kan kroppen fixa en nödlösning genom att bilda mjölksyra.

Alltså är alla övningar där du får mjölksyra anaeroba. Men sedan är det också så att om du gör en kort intensiv övning hinner du aldrig känna mjölksyran, för det är så kort tid som du förbrukar mer energi än vad syret räcker till. En sådan övning är också anaerob.

Kan man få mjölksyra genom uthållighetsträning då? T ex plankan. Eller är uthållighetsträning alltid aerob?

Senast redigerat av hejjagfattaringet (2016-04-28 16:13)

SvanteR
Medlem

Registrerad: 2015-09-24

Det beror nog på vad man menar med uthållighetsträning. Även om man ibland använder det ordet både om "plankan" och om att jogga 10 km så måste man vara medveten om att det är två helt olika sorters träning.

Men ja, visst kan man få mjölksyra både av statisk träning (dvs plankan) och av dynamisk träning.

Sidfot