Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Engelsk presentation

PluggaSmart
Medlem

Registrerad: 2015-01-10

Engelsk presentation

Hej:

Ska hålla ett kort tal på engelskan framför hela klassen, om nåt random ämne.

Har ni några tips på vad jag ska tänka på? Känner ibland att mitt uttal inte är så bra sad

It’s okey to not know, but it’s not okey to not try!

Russell
Moderator

Registrerad: 2013-08-22

Re: Engelsk presentation

Försök få klart en text tidigt så att du har gott om tid att repetera den. Det är jättebra om du kan gå igenom den så många gånger som möjligt i förväg så att den verkligen sitter i ryggmärgen. Håll presentation högt för dig själv hemma så att du är van vid att uttala allt som du har tänkt säga, och du kan ha på någon instrumental musik under tiden så att du får lov att prata med en lite kraftigare röst för att höras ordentligt. Det är bra övning inför att stå och prata till många människor i ett stort rum.

En av mina professorer här på högskolan håller i en seminariekurs där hela kursen går ut på att hålla en "riktig" vetenskaplig presentation, och han säger att det nästan alltid är så att de som lyckas bra är just de som har repeterat sin presentation många gånger i förväg. Har man inte gjort det så blir det lätt att man står och svamlar eller tappar bort sig, man blir mer nervös för att alltihop känns ovant, och man har dålig koll på hur lång tid ens presentation tar så man riskerar att bli klar för snabbt eller inte hinna färdigt i tid.

Så mitt starkaste tips är att se till att du har tillräckligt med tid för att hinna repeterar ditt tal, och sedan göra det igen och igen och igen.

The road to wisdom?—Well, it's plain and simple to express:
Err and err and err again, but less and less and less.

PluggaSmart
Medlem

Ok, tack så mycket. Det kommer dock vara i form av nån "oförberedd presentation" om något random ämne. Tänkte mer på vad jag ska tänka när jag väl står och pratar.

Jag gjorde däremot som du sa inför ett svenska tal, fick A smile

PluggaSmart
Medlem

Hade engelska idag, läraren sa att vi skulle prata om "Our most  favorite thing in the world" När jag frågade han hur länge vi skulle hålla på sa han "mellan 5 min".

Man får även göra en pp.

Jag tror att jag kommer ha en presentation om mobilen, att den är viktig, när den uppfanns, osv…

Skulle vilja ha lite förslag på vad jag ska prata om/ ha med i min pp, har ni även förslag på ett annat tema är de välkomna.

PluggaSmart
Medlem

lite hjälp, va ska man tänka på. Vill få A

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

ali135 skrev:

lite hjälp, va ska man tänka på. Vill få A

Vilken årskurs går du i? Generellt sett bör du tänka på att prata tydligt, inte allt för snabbt men samtidigt inte för långsamt och använd avancerade ord men inte så att det blir pretentiöst. Strukturera talet ungefär som du skulle strukturera en skriven text, dvs. Tänk ut tre (±1) argument för varför mobilen är din favoritpryl. Koppla gärna argumenten till mer generella teman, t.ex. Om du vill prata om hur mycket lättare det är för dig att hålla kontakten med dina kompisar kan du ta upp hur global uppkoppling har påverkat världen positivt. Var nyanserad och engagerad. Lycka till!

PluggaSmart
Medlem

Går i 8:an. Har ni tips på vad jag ska ta upp, avancerade formuleringar…
Säkert många av er som är bra på eng. tal, vad har ni för rekommendationer?

PluggaSmart
Medlem

Bump

fkarlsson
Medlem

Registrerad: 2016-04-27

Tips 1: prata om något du kan mycket om, då har du ett mindre problem.
Tips 2: börja inte för avancerat, använd inte ord du kan när du planerar ditt tal, sedan kan du utveckla allt eftersom. Om du börjar med svåra ord som du knappt förstår kommer du bara göra det krångligt för dig.
Tips 3: Om du är osäker på att uttala vissa ord så googla på fonetiken, lyssna på klipp där de uttalar orden osv.

Rent retoriskt finns det väldigt mycket att tänka på och det är ju faktiskt en stor del, den största nämligen av ett tal. Det spelar ingen roll vad du pratar om, har du ett dåligt framförande blir det inte bra. Om framförandet är bra kan du prata om bananförsäljning i honduras liksom om du förstår? Vet dock inte om du vill ha speciella tips inom det retoriska?

PluggaSmart
Medlem

Hej, tack!

Alltså det här med tal"retoriskt" är jag bra på, fick A i svenska tal, dv.s. jag vet teknikerna…

Det jag däremot har svårt för är engelskan, typ om jag uttalar ord fel. Jag tycker även att det är ganska pinsamt och prata på engelska, det är inte min starkaste sida. Däremot är jag bra på det skriftliga och läsningen.

Hur går det för er när ni har engelska tal?

Sidfot