Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Beräkningsvetenskap - räkna ut nogrannhetsordningen

uppsalairaniern
Medlem

Registrerad: 2013-12-31

Beräkningsvetenskap - räkna ut nogrannhetsordningen

Tjena!

Sitter just nu med denna tenta-uppgift:

http://imgur.com/U6F2evx

Såsom jag fick det förklarat av min lärare så handlar det om att räkna ut nogrannhetsordningen. Hon sa inget mer än det. Jag "ser inte" riktigt varför vi är intresserade av att räkna ut nogrannhetsordningen.

Till vänster har jag klippt in formelsamlingen, där jag strukit under med svart vilka formler vi ska använda. Dock vet jag inte HUR jag ska räkna ut nogrannhetsordningen. Kan någon förklara hur jag ska gå tillväga?

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: Beräkningsvetenskap - räkna ut nogrannhetsordningen

Om det korrekta värdet är a  blir det approximativa a+k*h i Eulers metod och a+k*h^2 i Heuns. Du vet inte a och k men har approximativa värdet för tre olika h. Det gäller att se vilken formel som passar bäst till dom.

uppsalairaniern
Medlem

Registrerad: 2013-12-31

I see!

Jag fick på flashback följande svar som jag tyckte var lättare att hänga med på:

"Hur mycket ändras resultatet när steget h halveras? Kolla skillnaden mellan h=0.1 och h=0.05 resp mellan h=0.05 och h=0.025. Om ändringen bara halveras så är det en första ordningens algoritm som har använts. Om ändringen minskar med 2²=4 gånger så är det andra ordningen. Detta borde räcka som hjälp. (Euler och Heun har ju n.o.=1 resp n.o.=2.)"

Undrar dock ifall detta är ett OK argument på en tenta.. ska fråga min lärare.

Såhär såg lösningen ut enligt tentan:

http://imgur.com/EBBNdXd

Varför just KVOT?

1.

vart kommer 4:an ifrån?

2.

Varför i denna konstiga ordning? jag förstår inte riktigt hur de resonerar när de tagit just i denna ordning...

3.

hur vet vi att det ska stå just c(2h)^p eller ch^p etc.?

Uppskattar ifall jag kan få förklaring till ovanstående frågor! smile

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Om du tyckte att det var lättare att hänga med på det så har du ju redan förstått varför det är kvot. "Om ändringen halveras" betyder att kvoten är 2. Steglängderna är h, 2h, 4h, där kommer fyran in. Dom har gjort precis som i  flashbackförklaringen. Var är det för ordning du undrar om? Hur vet vi att det ska stå just det som står, undrar du. Det ska stå (första ändringen)/(andra ändringen).

Sidfot