Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Gymnasiet
  •  » Om man läser utökat program, får man då ta bort sitt sämst betyg?

Om man läser utökat program, får man då ta bort sitt sämst betyg?

MF7
Medlem

Registrerad: 2015-04-25

Om man läser utökat program, får man då ta bort sitt sämst betyg?

Hej,

Går i årskurs 2 och funderar över att läsa utökat nästa år, alltså ett ämne mer än de 2500 som är obligatoriska (troligtvis idrott 2). Min fråga är då som rubriken lyder; Får jag ta bort mitt sämsta betyg från jämförelsetalet om jag läser 100 p extra? Vill isåfall "byta bort" franska 4, men vet då inte heller vad som händer med meritpoängen från kursen...

Tacksam för svar!

Amy97
Medlem

Registrerad: 2013-03-22

Re: Om man läser utökat program, får man då ta bort sitt sämst betyg?

Läser också utökat (2600p) och som jag har förstått kan du inte tillgodoräkna dig meritpoäng på en kurs du "räknar bort" betyget på, och du kan inte räkna bort ett betyg i en kurs som krävs för att du ska få behörighet till den utbildning du söker. Inte heller program-/gymnasiegemensamma ämnen får att välja bort, tror jag. Men det där är ganska komplicerat, så rekommenderar att du frågar din SYV om det! smile

Faabz
Medlem

Registrerad: 2013-07-12

Re: Om man läser utökat program, får man då ta bort sitt sämst betyg?

Hej, vilken linje går du? På samhäll är det i alla fall obligatoriskt att läsa 200p språk så du kan inte byta ut den mot idrott. Du kan däremot byta ut franska 4 mot en annan språk kurs (tyska 1 till exempel).

Jag har inga drömmar, endast mål.

• Forum
  •  » Gymnasiet
  •  » Om man läser utökat program, får man då ta bort sitt sämst betyg?

Sidfot