Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Vilka kombinationer av två ickemetaller finns inte?

[KE 1/A] Vilka kombinationer av två ickemetaller finns inte?

mdp
Medlem

Registrerad: 2011-08-12

[KE 1/A] Vilka kombinationer av två ickemetaller finns inte?

Jag fick en kemistatistikfråga som jag inte kunde svara på. Om man kombinerar de tio ickemetallerna (F O N Cl Br I S C H P) med varandra, med villkoret att man bara använder två sorters atomer, vilka kan och vilka kan inte sätta ihop sig till stabila föreningar? Till exempel kol och fosfor kan väl inte bilda en förening utan att blanda in andra atomsorter?

Alltså så här: Fyll i rutnätet med "ja" (kväve och syre kan till exempel bilda NO2 och många fler exempel) eller "nej" (det finns ingen stabil förening med enbart kol och fosfor). Frågan var hur många "nej" man får i de 100 rutorna.

F O N Cl Br I S C H P
F
O
N
Cl
Br
I
S
C
H
P

Det är bara 45 kombinationer att kolla och många är ju självklart "ja", så det känns som att några minuters bläddrande i Handbook of Chemistry and Physics skulle ge svaret. Men jag tar gärna hjälp!

SeriousSquid
Medlem

Registrerad: 2010-05-17

Re: [KE 1/A] Vilka kombinationer av två ickemetaller finns inte?

Kan inte mer än gymnasiekemi (+lite kvantintuition) så 80% spekukativt här. Sanningen får man naturligtvis genom att undersöka verkligheten men har man inte tillgång till dessa skulle jag gjort några antaganden utifrån grupperna bara.

Så om vi har ickemetaller så är väl föreningarna alltid kovalenta och begränsningarna blir i princip geometriska.
Då flera av dessa element tillhör samma grupper och har samma kovalenta beteenden så kan man snabba upp analysen genom att undersöka parningar gruppvis och anta att element-typ inte spelar roll

17: F, Cl, Br, I
16: O, S
15: N, P
14: C

Låt oss börja med de involverandes kol:

17-14, kol och en halogen bör vara realiserbart då bara är en kol i mitten och 4 av halogenen i ett tetrahedralt mönster runtom Ja.

16-14. Koldioxidliknande molekyler med en kol i mitten och 2 av O/S via dubbelbindningar Ja.

15-14 Här är proportionerna lurigare. Behöver proportionerna 3 kol och 4 från grupp 15. Känns svårt att realisera molekyler eller komplex med sådana proportioner där varje atom behöver så många bindningar. Banala linjära saker som LaTeX ekvation känns osannolika.

Tar resten med grupp 17

17-16: Proportinerna en från grupp 16 och 2 från grupp 17. Bör inte vara några problem att realisera med en 16-atom  i bunden till två 17-atomer likt i en vattenmolekyl. Ja.

17-15: Ser inga hinder för en central grupp 15 atom med 3 angränsande grupp-17 atomer

Har 16-15 kvar

16-15: Proportionerna här blir 3 från grupp-16 och 2 från grupp-15. Komplex om 5 kan också vara svårt att göra men googlar vi N2O3 så finner vi realisationen https://en.wikipedia.org/wiki/Dinitrogen_trioxide och vi antar att att vi kan byta ut O mot S och N mot P utan några. Att O=N-O-N=0 inte realiseras är dock bara skumt så 16-15 behöver nog lite mer ingående analys.

Så min slutsats är att det egentligen bara är 16-15 och 15-14 man behöver kolla upp i tabeller medan resten kan antas existera. (Inte kontrollerat detta och som sagt inte kemist)

Senast redigerat av SeriousSquid (2016-04-26 18:23)

"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Tycker @SeriousSquids svar var rätt bra, men ett tillägg är att man även kan tänka sig olika typer av joner (finns inget i frågeställningen som förbjuder det). Då kan man även få en del ämnen mellan grupp 14 och 15, t ex cyanidjonen CN-. Ämnen mellan grupp 15 och 16 för främst tankarna till olika typer av kväveoxider som NO2, N2O, nitratjonen och NO (som dessutom har en fri elektron).

Kemiteknolog och metallurg

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Dicyan (eller cyanogen) finns. https://en.wikipedia.org/wiki/Cyanogen

mdp
Medlem

Registrerad: 2011-08-12

Jag tog den långsamma approachen och skrev upp alla kombinationer som jag kom att tänka på. Sen googlade jag bara "compound X Y" med de olika kombinationerna och skrev upp den första google-träffen (oftast från wikipedia). Vissa ämnen var extremt instabila eller kunde bara framställas vid 4 K och extremt högt tryck, men samtliga exempel var tillräckligt stabila för att man kunde undersöka deras egenskaper:

http://oi65.tinypic.com/2weja53.jpg

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Vilka kombinationer av två ickemetaller finns inte?

Sidfot