Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B] Kemisk jämvikt

[KE 2/B] Kemisk jämvikt

Josbok
Medlem

Registrerad: 2016-04-12

[KE 2/B] Kemisk jämvikt

Hej!
Jag har ett problem jag inte får bukt med.
CO(g)+2 H2(g) --> <-- CH3OH(g) är min reaktionsformel. Jämviktskonstanten är 247 (mol/dm3)^-2.
I en behållare med volymen 50 dm3 införs 1,00 mol CO och en okänd substansmängd väte. När jämvikt inställer sig innehåller gasblandningen 0,40 mol metanol. Hur stor substansmängd vätgas hade man infört?

Jag började ställa upp en tabell;

CO            H2         CH3OOH 
1,00              x              0 (?)     mol 
- 0,40     x-(2*0,40)     +0,40      mol
0,60          x-0,80         0,40        mol

koncentrationen;
0,60/50     (x-80)/50      0,40/50

Då skall dessa värden stoppas in i jämviktskonstanten K antar jag?
[CH3OH] / [CO] [H2]^2

(0,40/50) / (0,60/50)(x-0,80)^2 = 247.

Jag lyckas inte komma längre och mina beräkningar blir bara fel. Kan någon ge en detaljerad förklaring steg för steg vad som sker från början?

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Re: [KE 2/B] Kemisk jämvikt

Är det själva ekvationslösningen som du har fastnat på? För stegen fram dit stämmer.

Kemiteknolog och metallurg

Josbok
Medlem

Ja, jag kan för mitt liv inte få ihop det. Jag hade hoppats på att jag hade slarvat nånstans med stegen. Skulle du kunna visa hur man räknar ut det?
Sen är jag inte helt hundra på att jag faktiskt har förstått vad jag har gjort...

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Du ser ut att ha tappat bort volymen i nämnaren för vätet.
LaTeX ekvation

Går det att lösa den nu?

Josbok
Medlem

Tack, det hade jag missat. Tyvärr lyckas jag ändå inte lösa den.
Jag försöker lösa den som en andragradsfunktion med pq-formeln, men det kanske inte är rätt väg att gå då? Finns det något enklare sätt? Hur ska man tänka?

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Att använda pq-formeln verkar vara en bra idé.  Att börja med att förenkla ekvationn är ett ännu bättre första steg. Vilken andragradsekvation får du fram?

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B] Kemisk jämvikt

Sidfot