Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Var är den säkraste platsen på jordklotet?

_johannalindgren_
Medlem

Registrerad: 2014-12-06

Var är den säkraste platsen på jordklotet?

Hej allihopa!

Jag har funderat länge på detta och skulle vara glad ifall någon ville diskutera/komma men egna tankar och funderingar.

Frågan lyder: Vilken plats på jorden anses vara säkrast om man utgår från naturkatastrofer?

Jag tänkte lite på alperna då det är högt och därmed inte skulle påverkas av att vattennivån höjs. Har även funderat på ute i havet, om man byggde någon slags kupolliknande skyddande figur. Men då kommer problemet med tsunamis.

Vad tänker ni? Dela gärna med er av era tankar!

joculator
Medlem

Registrerad: 2012-09-12

Re: Var är den säkraste platsen på jordklotet?

Kärnkraftsavfall brukar förvaras på säkra platser. Det kanske kan ge dig tips?

_johannalindgren_
Medlem

tack så mycket, jag antar att du syftar på berggrunden? Jag tänker att man ska kunna leva på platsen, alltså fotosyntesen måste fungera osv och då är inte berggrunden den bästa platsen kanske..? wink

_johannalindgren_
Medlem

Eller menar du kanske länderna som har berggrunden där det placeras?

joculator
Medlem

Registrerad: 2012-09-12

Fotosyntes nämndes inte i frågan...
Hur var hela frågan? Skall man bo där? Hur många, hur länge etc.

Ingemar
Medlem

Registrerad: 2013-11-14

Sverige ligger på något som heter "Den Baltiska skölden", en rejäl stenklump med många miljoner år på nacken. Det innebär många fördelar, tillsammans med Sveriges placering på jordklotet:

Inga orkaner eftersom det är för kallt i vattnet.
Inga jordbävningar, vulkanutbrott eller tsunamis eftersom vi är för långt från en plattgräns.
Inga tornados kan komma eftersom temperaturskillnaderna är för små i luften.
Få sjukdomar eftersom få insekter som bär sjukdomar överlever vintern.
Bördiga odlingsområden långt upp över 70 m.ö.h. som rimligen bör finnas kvar även om isarna smälter.
Till råga på allt kommer vi att få ett allt varmare och behagligare klimat.

Kort sagt, du bor på en av världens säkraste platser.

Senast redigerat av Ingemar (2016-04-25 19:07)

Fråga om: GE, HI, RE, SH, SV, TK, SL eller IT i grundskolan
Titta mer: http://www.grundskoleboken.se/
Jag besvarar även frågor kring betyg, åtgärdsprogram och rättigheter/skyldigheter i grundskolan

_johannalindgren_
Medlem

Ca 100 människor, i 6000 år ska kunna överleva på platsen. Tack för hjälpen!

_johannalindgren_
Medlem

Vad menar du med de bördiga odlingsområdena? Är de uppe i bergen eller? Isåfall vart? Ett annat problem är väl solljuset, jag tänker på vinterhalvåret då det är mörk nästan dygnet runt. Då brukar väl Sverige frakta maten då växterna på odlingarna inte kan ge tillräckligt då de inte får solljus?

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Jag tror att det gömmer sig en liten paradox här. Bor man på ett säkert ställe så blir det per automatik mindre säkert. Ifall man inte är förberedd på invasioner och olika typer av katastrofer går man snabbt under ifall det någon gång skulle hända något. Sen handlar väl allt om anpassning. Samerna har funnits i Sverige i tusentals år och är varken odlare eller lever i ett ljust och varmt landskap.

Kemiteknolog och metallurg

Sidfot