Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 3/C] Tolkning av funktion

phille205
Medlem

Registrerad: 2016-04-25

[MA 3/C] Tolkning av funktion

Hej,

Skulle behöva hjälp med denna och se ifall jag har tolkat det rätt.

2. Tillryggalagd sträcka s(t) m som funktion av tiden t s för en mopedist ges under en tid av sambandet s(t) = 2,0t + 0,25t2.
a) Bestäm s(4) och ange med ord vad du har bestämt.
b) Bestäm (s(4))/4och ange med ord vad du har bestämt.
c) Bestäm (s(4)-s(2))/(4 - 2) och ange med ord vad du har bestämt.

a) s(4)=2.0*4+0.25*4^2=12
Efter 4 sekunder har mopedisten åkt 12meter

b)?

c) Inte räknat ut ännu men... Förändringshastigheten i intervallet 2 -> 4 sekunder?

Är ny här och hoppas jag skapat denna rätt men skulle behöva rätt akut hjälp med det här då jag har prov imorgon.

Tack på förhand

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Re: [MA 3/C] Tolkning av funktion

Ja du har tänkt rätt på a.

På b och c står det inte uttryckligen, men om vi antar att nämnarna (4 i a-uppgiften och 2 i b-uppgiften) har enheten sekunder så räknar du ju ut något som har enheten meter per sekund, dvs hastighet (eller egentligen fart).

I b räknar du ut total tillryggalagd sträcka under de 4 sekunderna dividerat med total tid. Vad är det?

I c räknar du ut en liknande sak, och här.är du på spåret. Men det är inte förändringshastighet utan ngt annat som har med hastighet (fart) att göra.

Hjälpte det?

Nothing else mathers

phille205
Medlem

b) Alltså 12m/4= 3m/s

c) Jag tolkar c uppgiften som man förändring y / förändring x och då får man väl fram förändringshastighet. Så blev tyvärr inte klokare.

Senast redigerat av phille205 (2016-04-25 11:19)

Yngve
Medlem

Eftersom s(t) = 2,0t + 0,25t^2 så är inte hastigheten konstant, eller hur? Det går långsamt i början, när t är nära noll. Men sen får mopeden upp farten.

Rätt på b, men vad är det du har räknat ut?
Mopedisten har åkt 12 meter på 4 sekunder. Vi säger att ...hastigheten är 3 (2) meter per sekund.
EDIT: 3 m/s ska det ju vara förstås!

På c är det inte acceleration.
Acceleration mäts i m/s^2 (meter per sekundkvadrat eller "meter per sekund, per sekund"), men enheten i c är ju meter per sekund, samma som i b.
Även här har du räknat ut en ...hastighet, men inte för alla 4 sekunderna utan endast för sekund 2-4.

Senast redigerat av Yngve (2016-04-25 12:44)

Nothing else mathers

Yngve
Medlem

"Jag körde bil till Göteborg i helgen. Det var 40 mil och det tog 5 timmar att köra"
"Va, körde du i jämn fart exakt 80 km/h hela vägen alltså?
"Nej, nej, det gick ju snabbare på motorvägen och långsammare ibland, men ....hastigheten var 80 km/h."

Nothing else mathers

phille205
Medlem

Tack så mycket. Då har jag löst och förstått det.

Yngve
Medlem

Bra.

Välkommen hit till Pluggakuten och lycka till på provet imorgon!

Nothing else mathers

Sidfot