Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [HSF]Antal varv (N) runt spole

[HSF]Antal varv (N) runt spole

Rodbeh
Medlem

Registrerad: 2016-04-22

[HSF]Antal varv (N) runt spole

Hej, Jag skulle behöva hjälp med denna problem:

http://kth.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/if1330/vt16/b/bild/hall.gif

En likströmsmotor drivs från en drivkrets som högst tål utgångsströmmen I = 1,8 [A]. För att inte riskera att överbelasta kretsen har man byggt en "elektronisk säkring".

Motorströmmen I passerar en spole med N varv som är lindad runt en ferritkärna. En Hallgivare har placerats inuti ett luftgap i kärnan, och denna påverkas magnetiskt av motorströmmen. Hallgivaren styr i sin tur drivkretsens EN-ingång (ENable), så att drivkretsen "stängs av" så fort motorströmmen blir för hög.

http://kth.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/if1330/vt16/b/bild/unipolhall.gif

Hallgivaren har känsligheten 25 [mT] för tillslag (och 17 [mT] för frånslag). Luftgapets längd är 1,5 [mm] (liksom Hallgivarens tjocklek).

Toroidkärnan är av ett ferritmaterial som har permabilitetstalet km = 150. De magnetiska fältlinjernas medelväg  l = 24,1 [mm], och toroidens tvärsnittsarea  a = 7,8 [mm2].

http://kth.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/if1330/vt16/b/bild/hallformel.gif

a) Beräkna ferritringens reluktans (magnetiska motstånd) RmFE = ? [ ×106 A/Wb].

b) Beräkna den totala reluktansen (ferritring och luftgap) RmTot = ? [ ×106 A/Wb].

c) Beräkna hur många varv spolen ska ha för att Hallgivaren ska göra tillslag för strömmen I. Varvtalet N = ? avrunda till närmaste heltal.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har då svårt med c), jag lyckas inte få fram antal varv. Jag har försökt använda mig utav B=u I*N/l men jag kommer ingen vart..

Senast redigerat av Rodbeh (2016-04-24 17:30)

KaptenKrok
Medlem

Registrerad: 2012-10-08

Re: [HSF]Antal varv (N) runt spole

Om kurvan C går mitt i toroiden längs (medelvägen) som uttrycks i uppgfiten ett varv,  så ger Ampere's lag

LaTeX ekvation

där jag delat upp integralen i ett området för ferritmaterialet och ett området för luftgapet. Om man bortser från att magnetiskt flödet till viss del läcker ut ur toroiden och att fältlinjerna beter sig lite annorlunda vid gapet så kommer samma magnetiska flöde och flödestäthet att flyta genom ferritmaterialet såväl som gapet, men magnetiska fältstyrkan kommer att vara olika i dessa områden på grund av materialens olika permeabilitetet. Om LaTeX ekvation är magnetfältet i ferritmaterialet och LaTeX ekvation är magnetfältet i luftgapet så fås

LaTeX ekvation
LaTeX ekvation

där l är ferritkärnarns medelväg (2.41 mm) och l_g är gapets längd (1.5 mm).

Om du vill ha B=25mT, vilekt krävdes för påslag i uppgiften, vad behöver då antalet varv N vara?

Senast redigerat av KaptenKrok (2016-04-24 19:18)

Rodbeh
Medlem

Registrerad: 2016-04-22

Re: [HSF]Antal varv (N) runt spole

Hej, tack för svar!

Jag löste det! smile

Senast redigerat av Rodbeh (2016-04-24 21:25)

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [HSF]Antal varv (N) runt spole

Sidfot