Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B]Interferens i tunna skikt

[FY 2/B]Interferens i tunna skikt

TB16
Medlem

Registrerad: 2014-11-05

[FY 2/B]Interferens i tunna skikt

Interferens i tunna skikt är något som jag har väldigt svårt att begripa fullständigt.
1. De strålar som reflekteras från den undre glasplattan kommer väl bli omvända vid reflexionen eftersom de reflekteras mot ett tätare medium? Alltså hamnar de transmitterade och reflekterade vågorna i motfas?
2. Det innebär destruktiv interferens?
3. Om vi skall behålla den destruktiva interferensen så måste väl vägskillnaden mellan de reflekterade och transmitterade strålarna vara hela våglängder?
4. I fråga a) så skall man beräkna hur många våglängder som utgör skillnaden. Skall jag betrakta den övre glasplattan som ett gitter där vi har 16 spalter på längden 4 cm? Där gitterkonstanten är 0,04/16??

http://i63.tinypic.com/262pm6d.jpg

joculator
Medlem

Registrerad: 2012-09-12

Re: [FY 2/B]Interferens i tunna skikt

Rita figur. Inte från ovan som på bilden utan från sidan.
Det är ok att överdriva trådens tjocklek i figuren så att du lättare se vinklar etc.

TB16
Medlem

Registrerad: 2014-11-05

joculator skrev:

Rita figur. Inte från ovan som på bilden utan från sidan.
Det är ok att överdriva trådens tjocklek i figuren så att du lättare se vinklar etc.

Såhär har jag ritat men jag begriper inte hur jag skall lösa denna uppgift teoretiskt. Min bild:
http://i67.tinypic.com/30xdaj6.jpg

joculator
Medlem

Registrerad: 2012-09-12

Meningen var att du skulle se att linjerna inte är raka utan att ljuset bryts.
Men det framgår inte i din figur...

När jag letade lite på internet efter en bra figur hittade jag hela lösningen på din uppgift:

För att mäta små avstånd, t.ex. tjockleken på ett hårstrå kan man placera det mellan två plana glasskivor. Genom att räkna antalet ljusa linjer mellan hårstrået och den punkt där skivorna är i kontakt med varandra kan man få fram tjockleken på hårstråt.
http://www.olleh.se/start/teori/bilder/tunnaskikt.gif
Villkor för ljus linje är att λ/2 + 2d = n·λ där n är heltal.
Tjockleken d för ett hårstrå ges av formeln
d = (n·λ - λ/2) / 2 där n är antalet ljusa linjer.
På bilden skulle hårstrået ha tjockleken 7λ/4 = 1.75λ.

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B]Interferens i tunna skikt

Sidfot