Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 4/D] Beräkna förskjutning i en funktion

micfl
Medlem

Registrerad: 2014-01-05

[MA 4/D] Beräkna förskjutning i en funktion

Hej!

Jag ska beräkna förskjutningen för en funktion och jag vet inte ens vart jag ska börja någonstans. Jag hade verkligen uppskattat om någon velat ge mig en knuff i rätt riktning.

Uppgiften lyder:

Simon försöker i ord beskriva en trigonometrisk funktion y(x).

"Kurvans största värde är 5 och minsta värdet är -1. Kurvan hinner med 2 hela svängningar på 180 grader. Jag vet också att y(60) = 2''.

Hittills har jag fått fram funktionen y = 3sin4x + 2

Facit säger att förskjutningen skall bli 15 grader åt höger y = 3sin4(x-15) + 2

Jag antar att jag ska använda mig av y(60) = 2'' men jag fattar inte hur jag ska gå vidare.

kwame
Medlem

Registrerad: 2012-03-26

Re: [MA 4/D] Beräkna förskjutning i en funktion

Om du har y = sinx så är är den 0 vid 0, 180 och 360, eller hur?
Din kurva går 2 svängningar på 180 grader, alltså går den en svängning på 90 grader och bör alltså ha värdet 2 vid 0, 45 och 90 utan förskjutning.

Nu vet vi att den är 2 vid 60 grader istället för 45. Alltså är den förskjuten 15 grader åt höger.

Sidfot