Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] Parameterfri form

Boypure
Medlem

Registrerad: 2011-03-05

[HSM] Parameterfri form

Ett plan genom origo spänns upp av vektorerna (1,2,3) och (2,0,4). Bestäm planets ekvation på Parameterfri form.

Jag behöver väl känna till en punkt? Är (0,0,0) lämplig? Ska jag behandla vektorerna som två punkter? De behövs väl när jag ställer upp ett ekvationssystem?

It's not that I'm so smart, it's just that I stay with problems longer.

supernovan
Medlem

Registrerad: 2014-10-03

Re: [HSM] Parameterfri form

Om vektorerna spänner upp planet, blir då inte kyrssprodukten av vektorerna planets (a,b,c) i ax + by + cz + d = 0?
Sedan är det nog bara att sätta in en godtycklig punkt i planet för att då ut d. smile

Studerar till civilingenjör i teknisk matematik på LTH, borde kanske kunna mer matte vid det här laget.

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [HSM] Parameterfri form

z=ax+by ska satisfieras av dom båda punkterna => två ekvationer för att bestämma a och b.

Sidfot