Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Grundskolan
  •  » Natur gymnasiet, matte 1c övriga frågor, tips tack

Natur gymnasiet, matte 1c övriga frågor, tips tack

Pluggakutenny
Medlem

Registrerad: 2015-05-13

Natur gymnasiet, matte 1c övriga frågor, tips tack

Hejsan jag börjar snart gymnasiet och ska gå på en svår skola. Jag har cirka B i genomsnitt några C inget A. Jag är bra på det mesta dock så anser jag att naturämnena är så svåra att få A i, förutom matte. Jag har relativt lätt för matte och no är helt okej, så jag har bestämt mig för att gå natur i höst.

Frågan är kommer jag att ha något liv? Jag förstår att gymnasiet är svårare och mer krävande osv, men jag vill verkligen ha minst B på gymnasiet så har ni något tips? Gymnasiet är ju mycket svårare och det får mig att fundera på hur fan jag ska nå ett A. Jag har inte ens fått ett enda A än dessa 3 år i högstadiet. Det beror väl på att jag började ta tag i mina betyg i början av 9an, hade ok betyg i 8an. Därmed ber jag om er hjälp, snälla tipsa mig hur man får så bra som möjligt. Jag är även rädd inför matte 1c... har hört att det är  svårt att få A, känner en snubbe som går i min parallella klass och han är extremt duktig på matte, han har A. Han går på gymnasiematte också vid sidan om och han sa att kommer att få C i betyg, men han har ju chansen att läsa om kursen när han börjar gymnasiet.

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Re: Natur gymnasiet, matte 1c övriga frågor, tips tack

Det är mycket att göra på gymnasiet, det ska jag inte sticka under stol med. När jag började natur sade många att "Du kommer inte att ha någon fritid alls på tre år!" Det är inte sant. Under vissa perioder (jag går andra året nu) kommer du att ha väldigt mycket att göra och då kommer det att vara svårt att hinna med allt du vill göra utanför skolan, men det är långt ifrån alltid. Om du har en effektiv studieteknik, jobbar kontinuerligt och försöker att låta bli att hamna efter kommer det att gå bra.

Vad det gäller matte 1c är den kursen främst en repetition på högstadiets matte för att se till att alla har ordentliga matematiska bakgrundskunskaper innan de börjar gymnasiet. Det kommer svårare moment, men det är ytterst lite som är helt nytt. Nivån höjs, men om du hängt med i gymnasiet lär du inte sitta i ett halvår och tänka "Vad fan är det här? Jag har aldrig sett skiten." på mattelektionerna.

Jag skulle också vilja lägga till att flera ämnen på gymnasiet skiljer sig ifrån ämnet med samma namn i grundskolan. Till exempel fysik innehåller nästan ingen matte alls i grundskolan, men på gymnasiet ska man klara av att räkna på alla moment som kurserna innefattar. Ta det lugnt, och stressa inte för mycket. Det kommer nog att gå bra!

Qetsiyah
Medlem

Registrerad: 2014-11-06

1/10, hur mycket gillar du NO då?

Åk 9. Kan svara på de allra flesta NO-frågorna för nior cool. NO på andra plats efter matte. 320335. Lärde mig trigonometribaserna på egen hand, applåder tack. Jaaa tack så mycket tack tack tack... Engelska. Svenska. Kinesiska. 0.2spanska

Pluggakutenny
Medlem

7/10 det är intressant men ibland vill jag hoppa från en bro.

Pluggakutenny
Medlem

Tack så mycket för tipset! smile

Qetsiyah
Medlem

Hoppa från en bro för att...? För svårt ibland? För ointresseväckande ibland?

Åk 9. Kan svara på de allra flesta NO-frågorna för nior cool. NO på andra plats efter matte. 320335. Lärde mig trigonometribaserna på egen hand, applåder tack. Jaaa tack så mycket tack tack tack... Engelska. Svenska. Kinesiska. 0.2spanska

Pluggakutenny
Medlem

Både och smile mest för att det är så ologiskt ibland, i läroboken står det hur saker och ting fungerar men inte varför.

Qetsiyah
Medlem

Ja, bra att du känner så haaha. Jag känner så med ibland. Men jag tror att eftersom gymnasiet är svårare så går läroböckerna lite djupare in på allting, så du får troligtvis slippa den känslan om... Oj, halva terminen har gått! Vilket mirakel. Om du inte står ut kan du alltid låna svårare NO-böcker i din bibbla alternativt söka runt på internet själv. Ja, jag lärde mig trigonometri själv som du kan se här under B-)

Pluggakutenny
Medlem

Hur gick det med betygen i no-ämnena? Ligger du på B?

Pluggakutenny
Medlem

Aha okej smile kul att höra att plugget går bra, önskar att jag var så intresserad i no som du smile

turpin
Medlem

Registrerad: 2014-12-04

Så länge man inte är helt borta så klarar man natur, men vill man ha bättre betyg så får man lägga ner mer arbete. Dock tycker jag att det är lättare att få bättre betyg nu då lärarna gör ALLT för att vi ska bli bäst, de har verkligen grym undervisning + att man har stöttande klasskompisar! Så jag ångrar inget med mitt val smile Jag har lätt för matte och fysik men tycker kemi är riktigt svårt ibland, dock finns det otroligt mycket hjälp att få! Lycka till i höst!! smile

Edit: Jag kan tillägga att jag pendlar 12 mil per dag + sköter två hästar hemma men har inget problem med att hinna med skolan och jag försöker verkligen att göra alla uppgifter så bra och noggrant jag kan smile

Senast redigerat av turpin (2016-03-17 20:51)

/ 16 år och tokälskar matte
släng gärna iväg ett pm smile

Qetsiyah
Medlem

Se på det här och var beredd att tappa hakan smile

6: DBB
7: DBA
8: AAA
9. BAA

Eller, ja, tappa hakan är helt klart att ta i.

Senast redigerat av Qetsiyah (2016-03-17 20:52)

Qetsiyah
Medlem

turpin skrev:

Så länge man inte är helt borta så klarar man natur, men vill man ha bättre betyg så får man lägga ner mer arbete. Dock tycker jag att det är lättare att få bättre betyg nu då lärarna gör ALLT för att vi ska bli bäst, de har verkligen grym undervisning + att man har stöttande klasskompisar! Så jag ångrar inget med mitt val smile Jag har lätt för matte och fysik men tycker kemi är riktigt svårt ibland, dock finns det otroligt mycket hjälp att få! Lycka till i höst!! smile

Edit: Jag kan tillägga att jag pendlar 12 mil per dag + sköter två hästar hemma men har inget problem med att hinna med skolan och jag försöker verkligen att göra alla uppgifter så bra och noggrant jag kan smile

Säker på 12 mil? Jag har gått om dig i antalet inlägg ser jag wink

Senast redigerat av Qetsiyah (2016-03-17 20:56)

Pluggakutenny
Medlem

Dina betyg är ju oerhört bra! Du sa ju att du fick ett C eller något?

Pluggakutenny
Medlem

Vilket gymnasium går du på, om man får fråga? För vissa har sagt att lärarna på gymnasiet kan vara pain in the ass!

Senast redigerat av Pluggakutenny (2016-03-17 21:11)

Qetsiyah
Medlem

C på ett prov, men jag var aktiv på lektionenerna och förra året 8vt hade jag A, så jag fick ett B. Biologi alltså.

turpin
Medlem

Qetsiyah skrev:

turpin skrev:

Säker på 12 mil? Jag har gått om dig i antalet inlägg ser jag wink

Okej avrundat uppåt, men närmre 12 än 11 mil iallafall wink Först åker jag 5 mil i en stor buss (enligt google maps haha) och sedan byter jag och åker 1km i stadsbuss till skolan. Men före det har jag en resa på 6km ut till min busshållplats smile

Grattis till inläggen haha, bra jobbat! Jag får ta och bli lite mer aktiv antar jag wink

turpin
Medlem

Pluggakutenny skrev:

Vilket gymnasium går du på, om man får fråga? För vissa har sagt att lärarna på gymnasiet kan vara pain in the ass!

Jag går på Bäckängsgymnasiet i Borås, en otroligt bra skola som jag älskar otroligt mycket! Var noga med att fråga elever på din skola om hur de trivs och framförallt elever på natur eftersom du antagligen kommer få ungefär samma lärare (beror självklart på storleken på skolan). Lärarna är otroligt viktiga, men även stämningen på skolan och att du känner att du tycker om skolan smile En sak som jag gillar med Bäckäng t ex är att skolan ligger väldigt nära stadsbiblioteket och det är något som jag värderade när jag valde skola eftersom det för mig är väldigt mycket värt att kunna ha nära till en bra studiemiljö smile

• Forum
  •  » Grundskolan
  •  » Natur gymnasiet, matte 1c övriga frågor, tips tack

Sidfot