Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[KE 2/B] Parallella reaktioner
- amandagustafsson
- Medlem
- Registrerad: 2016-01-13
[KE 2/B] Parallella reaktioner
Här kommer jag med ännu en uppgift... Anledningen till att jag har så många är för att jag pluggar till slutprov!
Ammoniak reagerar med syrgas och bildar antingen kvävemonoxid eller kvävedioxid.
1. 4NH3 (g) + 5O2 (g) --> 4NO(g) + 6H2O (g)
2. 4NH3 (g) + 7O2 (g) --> 4NO2 (g) + 6H2O (g)
När man inneslöt 2,00 mol ammoniakgas och 10,00 mol syrgas i en reaktor märkte man att det fanns 6,75 mol oreagerad syrgas vid reaktionens slut. Hur många mol kvävemonoxid NO bildades i reaktionsblandningen?
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
Re: [KE 2/B] Parallella reaktioner
Hur har du tänkt själv? Meningen med Pluggakuten är att du skall få den hjälp du behöver när du har kört fast, inte att någon annan skall göra dina uppgifter åt dig.
Man kan nog anta att all ammoniak reagerar, om det vore en jämviktsreaktion borde man ha formulerat den på ett annat sätt
Hur mycket syrgas skulle det gå åt om all ammoniak reagerar enligt formel 1? Hur mycket skulle det finnas kvar?
Hur mycket syrgas skulle det gå åt om all ammoniak reagerar enligt formel 2? Hur mycket skulle det finnas kvar?
Kan all ammoniak ha reagerat om det finns 6,75 mol syrgas kvar, eller är det en jämviktsblandning?
(Det här löser inte hela uppgiften, men det borde vara ett litet steg på vägen.)
- amandagustafsson
- Medlem
Jag vet inte om jag tänkte rätt men jag tänker att jag jämför hur många mol syrgas det behövs för att all ammoniak ska reagera. Då får jag:
1. n(O2)=5/4n(NH3)=2,5 mol (7,5 mol syrgas kvar)
2. n(O2)=7/4n(NH3)=3,5 mol (6,5 mol syrgas kvar)