Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[KE 2/B] Parallella reaktioner
- amandagustafsson
- Medlem
- Registrerad: 2016-01-13
[KE 2/B] Parallella reaktioner
Här kommer jag med ännu en uppgift... Anledningen till att jag har så många är för att jag pluggar till slutprov!
Ammoniak reagerar med syrgas och bildar antingen kvävemonoxid eller kvävedioxid.
1. 4NH3 (g) + 5O2 (g) --> 4NO(g) + 6H2O (g)
2. 4NH3 (g) + 7O2 (g) --> 4NO2 (g) + 6H2O (g)
När man inneslöt 2,00 mol ammoniakgas och 10,00 mol syrgas i en reaktor märkte man att det fanns 6,75 mol oreagerad syrgas vid reaktionens slut. Hur många mol kvävemonoxid NO bildades i reaktionsblandningen?
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
Re: [KE 2/B] Parallella reaktioner
Hur har du tänkt själv? Meningen med Pluggakuten är att du skall få den hjälp du behöver när du har kört fast, inte att någon annan skall göra dina uppgifter åt dig.
Man kan nog anta att all ammoniak reagerar, om det vore en jämviktsreaktion borde man ha formulerat den på ett annat sätt
Hur mycket syrgas skulle det gå åt om all ammoniak reagerar enligt formel 1? Hur mycket skulle det finnas kvar?
Hur mycket syrgas skulle det gå åt om all ammoniak reagerar enligt formel 2? Hur mycket skulle det finnas kvar?
Kan all ammoniak ha reagerat om det finns 6,75 mol syrgas kvar, eller är det en jämviktsblandning?
(Det här löser inte hela uppgiften, men det borde vara ett litet steg på vägen.)
- amandagustafsson
- Medlem
Jag vet inte om jag tänkte rätt men jag tänker att jag jämför hur många mol syrgas det behövs för att all ammoniak ska reagera. Då får jag:
1. n(O2)=5/4n(NH3)=2,5 mol (7,5 mol syrgas kvar)
2. n(O2)=7/4n(NH3)=3,5 mol (6,5 mol syrgas kvar)
Utgående från det borde väl all ammoniak ha kunnat reagera? I alla fall i det första fallet. Men jag förstår inte riktigt tankesättet i uppgiften. Man ska väl inte lägga ihop de två reaktionerna till en, utan bara jämföra dem med varandra?
- Teraeagle
- Medlem
- Registrerad: 2014-12-09
Det skulle faktiskt gå alldeles utmärkt att lägga ihop reaktionerna till en och sen resonera utifrån den hur mycket som bildas av respektive ämne.
Kemiteknolog och metallurg
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
Man behöver nog inte tro att det är en jämvikt - det underlättar betydligt!
Antag att x mol ammoniak reagerar enligt formel 1. Då reagerar 2-x mol enligt formel 2. Hur mycket ssyre reagerar, och hur mycket finns kvar? När du har uttrycket för hur mycket syrgas som finns kvar, kan du sätta det = 6,75 mol och beräkna x. Sedan borde det gå att beräkna hur många mol NO som har bildats.
- amandagustafsson
- Medlem
Jag vet inte vad jag gör fel eller hur jag tänker fel, men svaret 0,5 mol lyckas jag inte få... Jag testade lägga ihop reaktionerna men är inte helt säker på hur man ska resonera för att få fram svaret. Rektionen borde väl i alla fall vara:
8NH3 + 12O2 --> 4NO + 4NO2 + 12H2O eller?
- Teraeagle
- Medlem
- Registrerad: 2014-12-09
Nja, inte riktigt. Det bygger i så fall på antagandet att båda reaktionerna sker i samma omfattning, men det finns ingenting i uppgiften som säger att det är så. Det skulle lika gärna kunna vara så att 90 % av all NH3 reagerar enligt reaktion 1. Ska man lägga ihop reaktionerna så får man göra såhär:
X*(4NH3 + 5O2 --> 4NO + 6H2O)
+ Y*(4NH3 + 7O2 --> 4NO2 + 6H2O)
X och Y är alltså två parametrar man kan införa för att vikta ihop reaktionerna utan antagandet att båda reaktionerna sker i samma utsträckning. Eftersom vi antar att det inte är en jämvikt och att all NH3 har reagerat (dvs syre är i överskott i början) så kan vi också bestämma X och Y enligt följande:
5X+7Y=3,25 Dvs mängden syre som har reagerat.
4X+4Y=2 Dvs mängden ammoniak som har reagerat.
Vi har nu ett ekvationssystem med två okända och två ekvationer. Systemet går att lösa och har lösningen X=0,125 och Y=0,375. Eftersom det bildas 4X mol NO så innebär det 4*0,125=0,50 mol.
Senast redigerat av Teraeagle (2016-02-17 12:16)
Kemiteknolog och metallurg
- amandagustafsson
- Medlem
Tack så mycket för hjälpen! Jag skulle aldrig ha kommit på det där själv, me nu när jag ser det så är det ju logiskt!