Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B] löslighetsprodukt

[KE 2/B] löslighetsprodukt

amandagustafsson
Medlem

Registrerad: 2016-01-13

[KE 2/B] löslighetsprodukt

"50 cm3 lösning som innehåller 0,0010 M Ag-joner blandas med 50 cm3 0,100 M HCL-lösning. Hur stor är koncentrationen av silverjoner som inte fälls ut i den bildade lösningen? Ks(AgCl)=1,8 • 10^-10 M"

HJÄLP tack!  Vet inte hur man ska gå till väga för att räkna ut det.

Aluminon
Medlem

Registrerad: 2014-02-12

Re: [KE 2/B] löslighetsprodukt

Skriv reaktionsformeln som du gör med en jämviktekvation.
Hint: Du har kloridjoner på båda sidor i reaktionen. Ta fram ett uttryck som går att använda i Ksp=[Ag+]*[Cl-]

amandagustafsson
Medlem

Jag förstår inte riktigt hur reaktionen ska se ut... Något i stil med Ag+ + HCl --> AgCl + H antar jag? Fast sen sa du att det finns kloridjoner på båda sidor och det vet jag inte riktigt hur jag ska skriva.

Senast redigerat av amandagustafsson (2016-02-08 10:41)

Aluminon
Medlem

Vill inte skriva för mycket utan vill att du skall tänka själv.

AgCl(s) löses (dissocieras ) i vatten enligt formeln. AgCl(s) ---> Ag+ (aq) + Cl-(aq) enligt Ksp för vatten.

Man undrar hur lösligheten blir om man sedan tillsätter HCl till lösningen som innehåller samma jon, dvs Cl-.

Samma formel gäller som ovan men du skall räkna ut koncentrationen Cl- du har ifrån HCl.
Har du löst löslighetsekvationer förut? Gör likadant.

amandagustafsson
Medlem

Jag försökte göra som du sa men får det verkligen inte att funka, är inte helt säker på att jag förstår vad du menar.  Ska jag alltså använda reaktionslikheten AgCl (s) --> Ag+ (aq) + Cl-(aq) när jag ska räkna ut hur mycket som inte fälls ut? Ska jag därifrån sedan som vanligt ställa upp en tabell där koncentrationen i början är 0,001 för Ag-jonerna och 0,1 för Cl-jonerna? När jag gör det får jag helt fel svar.

Tänkte annars på det du skrev om att tillsätta HCL till lösningen, blir det inte en annan formel då?

Det var ett tag sedan jag sist räknade sådant här, repeterar inför slutprov nu och har inte riktigt kommit tillbaka till det rätta tänket!

Aluminon
Medlem

Ha för vana att göra ett förändringskalkyl i reaktionen vid jämviktsberäkningar.
Fenomenet kallas common ion effect. Det betyder att om man har mer kloridjoner sker reaktionen åt vänster och mindre silverklorid blir lösligt. Le chetaliers princip.

AgCl <----> Ag+ + Cl-
I                                0,5 M (Ny volym på HCl!)
C                      +s      +s
E                       s        0,5+s (Du bör kunna försumma s här)

Ksp = [Ag+]*[Cl-]

1,8E-10 = 0,5s
s=9E-10M

Hade varit min uträkning i alla fall. Bör vara korrekt.

amandagustafsson
Medlem

Svaret ska vara 4,5 • 10^-9

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Startkoncentrationen av Cl- kan inte vara 0,5M om den innan utspädning med silverlösningen var 0,1M. Bör bli 0,05M. Sen har även Ag+ en ursprunglig koncentration på 0,0005M. Eftersom vi får en sänkning av halterna pga utfällning så kan vi beteckna ändringen som -s. Vid jämvikt har vi då 0,1-s för kloriden och 0,0005-s för silvret. Koncentrationen silver efter utfällning blir då alltså 0,0005-s.

Kemiteknolog och metallurg

Aluminon
Medlem

Teraeagle skrev:

Startkoncentrationen av Cl- kan inte vara 0,5M om den innan utspädning med silverlösningen var 0,1M. Bör bli 0,05M. Sen har även Ag+ en ursprunglig koncentration på 0,0005M. Eftersom vi får en sänkning av halterna pga utfällning så kan vi beteckna ändringen som -s. Vid jämvikt har vi då 0,1-s för kloriden och 0,0005-s för silvret. Koncentrationen silver efter utfällning blir då alltså 0,0005-s.

Nje jag skrev fel i hasten. Kan dock inte lösa uppgiften och få fram uträkningen.
Ekvationen skall ju bli 0,04 * S = 1,8E-10 om det skall leda till rätt svar.

Senast redigerat av Aluminon (2016-02-09 10:38)

Teraeagle
Medlem

Löser man den utan försummande av s så blir koncentrationen 4*10^-9 M efter utfällningen. Sen är frågan varför facit fick 4,5. Kan bero på att Ksp kommer från en annan plats än bokens facit eller att det är något fel i uträkningen som jag inte har hittat ännu. Kan kanske vara en avrundningsfråga också.

Senast redigerat av Teraeagle (2016-02-09 11:04)

Aluminon
Medlem

Hur tusan ställer du upp det då? Går inte få fram ett sådant uttryck med de värdena.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Teraeagle skrev:

Vid jämvikt har vi då 0,1-s för kloriden och 0,0005-s för silvret.

Jämviktskoncentrationen av klorid borde väl vara 0,05-s (man har ju blandat med lika volym silverjonlösning).

Teraeagle
Medlem

Smaragdalena skrev:

Jämviktskoncentrationen av klorid borde väl vara 0,05-s (man har ju blandat med lika volym silverjonlösning).

Så är det givetvis. Räknade med en sak men skrev ner en annan. Tack!

Teraeagle
Medlem

Aluminon skrev:

Hur tusan ställer du upp det då? Går inte få fram ett sådant uttryck med de värdena.

Efter blandning har vi

LaTeX ekvation LaTeX ekvation

Vid jämvikt får vi

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

Lös ekvationen så fås s=0,000499996

Dvs vid jämvikt har vi