Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Hur ser en väl utvecklad till exemple text ut?

31400
Medlem

Registrerad: 2016-02-04

Hur ser en väl utvecklad till exemple text ut?

Hello.

Under dessa 3 åren (nästan) på högstadiet så förstår jag aldrig med hur en väl utvecklad text skall ser ut som och hur dess är uppbyggd. Var ska man inkludera i en väl utvecklat text? I en LPP och betygskritierer så står det nästan alltid om hur utvecklad texten ska vara för en viss betyg men den visar aldrig hur man kan uppnå det / skriva den typ of text som enligt dem är väl utvecklad. Jag skulle uppskatta hur sådanna text är skriven som exemplar på betygskritiererna.

De mesta texter som jag har skrivit så experimentera jag med olika stil med min skrivning en av exemplarna kan vara att jag har med mig sambandet mellan olika saker, konsekvenser, perspektiv, pallallerer och jämföra. Men varje gång efter jag har skrivit en prov eller uppsatts så känner jag aldrig att jag har skrivit någonting som kan nå "A" i betyget. Och resultatet stämmer mycket riktig med min känsla. Det kan vara enstaka gånger som jag fick "A" i de NO ämnerna och de praktiska men jag känner aldrig att jag har skrivit en A text, det känns mer som att lärare "gå lätt på mig" så därför vill jag frågar er som kanske kan ger mig några exemplar på Betyget A text som jag kan "analysera och "kopiera av"," eller bara en råd.

Har nämligen aldrig läst en, så skulle uppskattas allt hjälp som jag kan får! Vill satsa lite extra på sista terminen.

Notera: Svenska är min tredje språk, det kanske har något nyttja till alla råd och exemplar av användare här.

Tack!

Faris
Medlem

Registrerad: 2013-02-05

Re: Hur ser en väl utvecklad till exemple text ut?

Orka plugga är en nyttig kanal på Youtube som med lätthet visar betygskriterierna. https://www.youtube.com/watch?v=KxbabP0EBGk är ett klipp, sedan kan du gå in på deras kanal och kolla på resten.

"Folk lyckas förväxla nyheter med vad de läser i tidningarna." A. J. Liebling (1904-1963)

Diskuterar gärna juridik/filosofi/nationalekonomi Mål: Jur.kand

Armageddon
Medlem

Registrerad: 2013-01-29

Re: Hur ser en väl utvecklad till exemple text ut?

Blev nästan arg på hur du skrev tills jag såg att det var ditt tredje språk, blev en "aha"-upplevelse haha!

Det jag brukade göra är att först tänka igenom det jag ska skriva för att sedan strukturera upp det:
*Vilka rubriker kan jag tänka mig ha?
*Vad ska jag ta upp under varje rubrik? (punkta ner under varje)
*Markera allt så det sticker ut.
*Skriv lite under varje punkt och utveckla allteftersom.
*Kontrollera att du har fått med allt du skulle ha med under varje punkt.
*Skriv ihop samtliga stycken med en mening eller två så att du får till den "röda tråden".
*Ta bort alla punkter du hade markerat.
*Färdig text!

Jag har fått A i samtliga kurser i både engelska och svenska och det var den metoden jag använde smile

Senast redigerat av Armageddon (2016-02-22 12:23)

Sidfot