Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Systembolagen

motorväg
Medlem

Registrerad: 2013-04-14

Re: Systembolagen

Bra fråga. Måste kolla upp det om jag en dag befinner mig i Härnösand smile

En matematiker med Earl Grey kommer aldrig sakna något. LaTeX ekvation kan ersätta vad som helst.

Inga PM, tack.

Luft
Medlem

Registrerad: 2014-09-18

Dags för en årlig bump

A complicated thing is just a bunch of simple things put together.

bonzoleum
Medlem

Registrerad: 2016-06-06

Svaret?!

Peano
Medlem

Registrerad: 2015-09-17

Ja var är svaret?

Man lär sig av sina misstag. Det gäller att göra så många som möjligt.

Luft
Medlem

Registrerad: 2014-09-18

I din hjärna. Jag har väldigt svårt att se en lösning som inte kräver en dator?

Men det finns ju uppenbarligen en

A complicated thing is just a bunch of simple things put together.

bonzoleum
Medlem

Han har inte svaret..

Peano
Medlem

Så det går alltså inte att hitta något svar genom att googla? ;-)

bonzoleum
Medlem

Inte ska man googla fram svar!

Peano
Medlem

bonzoleum skrev:

Inte ska man googla fram svar!

Hur ska man göra då? Bara fråga efter rätt svar? Är det bättre?

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Peano skrev:

God Jul på er! Så här i jultider ska vi tänka på samhällets olycksbarn lite extra. Här kommer ett litet problem på det temat.

Barn får inte handla på systembolaget. Bosätt dig på platsen närmast systembolaget och låt bli att gå dit. Borde kunna gälla för en vuxen person också, dvs låt bli att handla där öht. Det står inte att du nödvändigtvis måste besöka systembolaget, bara bo så nära som möjligt. Enda sättet att inte förlora är att låta bli att spela wink

Annars: vad krävs för att personen ska bli portad? Ett besök? Bryr vi oss om ifall personen kommer in på bolaget eller inte? Vi bryr oss ju bara om att bo så nära som möjligt enligt uppgiften.

Senast redigerat av Teraeagle (2016-06-14 16:37)

Kemiteknolog och metallurg

Peano
Medlem

Stämmer att vi struntar i om du verkligen går till systembolagen eller inte, eller om du verkligen blir portad eller inte. I princip kan du bli helnykterist precis efter att du bosatt dig på den optimala adressen för alkoholister.

_Elo_
Medlem

Registrerad: 2016-05-28

Eftersom det är den sammanlagda sträckan mellan din bostad och vart och ett av de olika systembolagen som ska vara så litet som möjligt bosätter man sig precis vid den mittersta av systembolagen. Är det två bolag i staden spelar det ingen roll vid vilket man bosätter sig. Om det finns tre bolag väljer man den mittersta av bolagen(den mittemot hypotenusan om man ser bolagens placering på kartan som en triangel) och så vidare...

motorväg
Medlem

Stämmer inte Elo, om jag inte klantar mig. Rita en rektangel och låt varje hörn vara ett systembolag (den meningen trodde du aldrig du skulle läsa i hela ditt liv), sen sätter du ut en femte fyllekiosk nära ett av hörnen. Detta blir då det mittersta bolaget, men den sammanlagda sträckan är mindre om du bosätter dig i mitten av figuren, och nu bortser vi dessutom helt från att vi inte fick gå fågelvägen.

I alla fall har jag ett exempel där ovanstående är korrekt så din lösning är inte allmängiltig wink

En matematiker med Earl Grey kommer aldrig sakna något. LaTeX ekvation kan ersätta vad som helst.

Inga PM, tack.

_Elo_
Medlem

Stämmer inte motorväg. Tänk på att du måste räkna sträckan från mitten ut till hörnet medtvå bolag två gånger eftersom det är den sammanlagda sträckan från din bostad och vart och ett av bolagen som räknas. Det blir då en mindre sträcka från den mittersta.
Du har dock rätt i att jag aldrig hört talas om en rektangel med ett bolag i varje hörn;)

_Elo_
Medlem

Däretmot blir det kortare att bosätta sig i mitten om du har en rektangel av fyra bolag utan det femte bolaget. Då blir sträckan endast två diagonaler. Om man bosätter sig i ett av hörnen(som man tvingas göra om det inte finns någon mittersta bolag) så blir sträckan en diagonal plus en av varje av sidorna.. Så min lösning stämmer inte ändå, men det var värt ett försökwink

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Be om ett stadigt, välisolerat tält med inredning. Bosätt dig sedan i den stad med flest systembolag, det lär vara Stockholm, Göteborg eller Malmö. Så fort du blir portad tar du ditt tält och flyttar till nästa systembolag.

Eelluuxx
Medlem

Eller är lösningen att man bor i Härnösand för att det ligger i princip mitt i Sverige? Eftersom det finns många fler systembolag i södra Sverige borde det inte vara en giltig lösning, men det är en enkel lösning som du efterfrågade.

_Elo_
Medlem

Eelluuxx skrev:

Eller är lösningen att man bor i Härnösand för att det ligger i princip mitt i Sverige? Eftersom det finns många fler systembolag i södra Sverige borde det inte vara en giltig lösning, men det är en enkel lösning som du efterfrågade.

Eftersom instruktionerna var:

"Du har av socialen blivit tvångsförflyttad till en annan stad men där du i gengäld får välja fritt var du vill bo. Det enda du bryr dig om är att bo så nära stadens systembolag som möjligt."

tolkar jag det som att man inte får välja stad utan bara placering i staden man blir tvångsflyttad till.

Eelluuxx
Medlem

_Elo_ skrev:

Eelluuxx skrev:

Eftersom instruktionerna var:

"Du har av socialen blivit tvångsförflyttad till en annan stad men där du i gengäld får välja fritt var du vill bo. Det enda du bryr dig om är att bo så nära stadens systembolag som möjligt."

tolkar jag det som att man inte får välja stad utan bara placering i staden man blir tvångsflyttad till.

Det har du rätt i, misstag från min sida.

motorväg
Medlem

_Elo_ skrev:

Stämmer inte motorväg. Tänk på att du måste räkna sträckan från mitten ut till hörnet medtvå bolag två gånger eftersom det är den sammanlagda sträckan från din bostad och vart och ett av bolagen som räknas. Det blir då en mindre sträcka från den mittersta.

Jag beräknade 4ggr avståndet till ett hörn plus avståndet till "mittersta" bolaget, allt från rektangels mittpunkt. Vad ska jag räkna två gånger? smile

Inga PM, tack.

_Elo_
Medlem

motorväg skrev:

Jag beräknade 4ggr avståndet till ett hörn plus avståndet till "mittersta" bolaget, allt från rektangels mittpunkt. Vad ska jag räkna två gånger? smile

Nu hade jag ju ändå fel så det spelar inte så stor roll:) men tänk dig en rektangel med låt säga sidorna 2 och 4 km. Diagonalen blir då ca 4,5 km. Vi tänker oss för enkelhetens skull att det femte bolaget är placerat så nära ett av hörnen så att avståndet mellan dem kan försummas i sammanhanget. Om man bosätter sig vid det femte bolaget blir den sammanlagda sträckan ungefär: (4,5 + 2 + 4) km = 10,5 km.
Om man bosätter sig i mitten av rektangeln blir det ungefär: (4,5 + 4,5 + 2,25) km = 11,25 km
Även om du inte kan försumma sträckan mellan det femte bolaget och hörnet kommer den sammanlagda sträckan ändå bli kortare när du bor vid det femte, du slipper ju räkna med sträckan till det bolaget. Testa själv att rita figur och räkna:) Om du kommit fram till något annat får du gärna visa.
Ursäkta det onödiga inlägget på en lösning som ändå inte stämmer, men nu när du ändå frågade kunde jag inte låta bli;)

En fråga till TS:
Är det en dryg lösning av typen: Bosätt dig i en husbil som du parkerar vid respektive systembolag(som Eelluuxx var inne på)...eller finns det en faktisk plats som du bosätter dig permanent på som har den bästa placering i staden?smile

Senast redigerat av _Elo_ (2016-06-17 07:06)

motorväg
Medlem

Om du kommit fram till något annat får du gärna visa.

Om du låter bolagen ligga på koordinaterna (0,0) (0,12) (16,12) (16,0) och (3,3) så blir mitten bättre än (3,3), annars får jag skämmas för jag kontrollräknade två gånger.

En fråga till TS:

Se http://www.pluggakuten.se/forumserver/v … 62#p599262

Inga PM, tack.

_Elo_
Medlem

motorväg skrev:

Om du kommit fram till något annat får du gärna visa.

Om du låter bolagen ligga på koordinaterna (0,0) (0,12) (16,12) (16,0) och (3,3) så blir mitten bättre än (3,3), annars får jag skämmas för jag kontrollräknade två gånger.

Jag ger mig inte;) Jag får avstånden till:
45,83 om man bor i mitten och 42,88 om man bor vid det femte bolaget. Vad får du för värden?

motorväg skrev:

En fråga till TS:

Se http://www.pluggakuten.se/forumserver/v … 62#p599262

Om du syftar till det Luft skrev:
"Så med lösningen ska man kunna ta fram att det är köpmangatan 1 i härnösand,?"
så tar väl inte detta bort möjligheten till ett sådant svar då denna är adressen till det enda bolaget i Härnösand..? smile

motorväg
Medlem

Vänta, jag har angett att 16 var höjden i ett fall, så du har nog rätt :$

Köpmangatan 1 i Härnösand är dock inte ett systembolag, det är en optik.

Senast redigerat av motorväg (2016-06-17 10:13)

Inga PM, tack.

_Elo_
Medlem

Båda ligger nog där i så fall..
http://oppettider.nu/Systembolaget-Harnosand-TZqp7WTu

Sidfot