Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Systembolagen

Peano
Medlem

Registrerad: 2015-09-16

Re: Systembolagen

Russell skrev:

Peano skrev:

Och om du blir tvångsförflyttad till Malmö eller Göteborg, var vill du bo då?

Systembolaget har hemleverans i både Gbg och Malmö. Problem solved. wink

Russel, du har helt rätt i att man skall tänka "outside the box" för att kunna lösa detta problem (och 'boxen' är matte!), men se det här tilldrog sig på den tiden då de sociala myndigheterna ibland tvångsförflyttade mindre bemedlade individer och då fanns inte hemleverans. Så tyvärr är inte detta rätt svar på problemet.

Man lär sig av sina misstag. Det gäller att göra så många som möjligt.

Peano
Medlem

Henrik E skrev:

Jag läser in gatunätet som en graf med kantlängder och med korsningar och systembolag som hörn. Sen kör jag algoritmen och får veta vilken nod jag vill bo på.

Jag kan lägga till förutsättningen att du inte äger någon dator som kan göra alla beräkningar åt dig, i den mån det ens fanns datorer på denna tid. Så inte heller denna lösning, där hela kartan läses in i en dator som sedan får göra alla beräkningar, är den rätta lösningen. Du är alkoholiserad, äger ingen dator och har bara gått i folkskola. Ändå kan du lösa uppgiften.

Skaft
Moderator

Registrerad: 2009-01-02

Peano skrev:

Russell skrev:

Systembolaget har hemleverans i både Gbg och Malmö. Problem solved. wink

Russel, du har helt rätt i att man skall tänka "outside the box" för att kunna lösa detta problem (och 'boxen' är matte!), men se det här tilldrog sig på den tiden då de sociala myndigheterna ibland tvångsförflyttade mindre bemedlade individer och då fanns inte hemleverans. Så tyvärr är inte detta rätt svar på problemet.

Om man ska tänka "utanför" matematik för att lösa uppgiften, på vilket sätt är det en matematisk kluring?

We don't have bodies, we are bodies.

Peano
Medlem

Skaft skrev:

Om man ska tänka "utanför" matematik för att lösa uppgiften, på vilket sätt är det en matematisk kluring?

Det jag menar är att ju mer matte man slänger in i lösningen ju mer fel ute är man. Det betyder inte att det inte är ett matematiskt problem. Även elementära matematiska problem är ju matematiska problem, eller hur?

Peano
Medlem

Ikväll efter tolvslaget och med lite bubbel innanför västen så kommer ni att temporärt ha glömt all den högre matte som ni lärt er och som hittills blockerat er från att se lösningen på problemet. Då tror jag ni löser problemet enkelt. :-)

Gott Nytt År!

albiki
Medlem

Registrerad: 2008-05-25

Om du inte kan bli utslängd från din bostad, så bosätter du dig i ett systembolag; det fanns ju inga restriktioner på vart du valde att bo.

Luft
Medlem

Registrerad: 2014-09-18

Haha big_smile

A complicated thing is just a bunch of simple things put together.

motorväg
Medlem

Registrerad: 2013-04-14

albiki skrev:

Om du inte kan bli utslängd från din bostad, så bosätter du dig i ett systembolag; det fanns ju inga restriktioner på vart du valde att bo.

Även om jag tycker detta inte fungerar med uppgiftsbeskrivningen så sitter jag och gapskrattar. Peano, om svaret inte är roligare än albikis lösning, må du för evigt tiga smile

En matematiker med Earl Grey kommer aldrig sakna något. LaTeX ekvation kan ersätta vad som helst.

Inga PM, tack.

Peano
Medlem

motorväg skrev:

albiki skrev:

Även om jag tycker detta inte fungerar med uppgiftsbeskrivningen så sitter jag och gapskrattar. Peano, om svaret inte är roligare än albikis lösning, må du för evigt tiga smile

OK då får jag för evigt tiga. :-)

motorväg
Medlem

Men nu blev jag ju nyfiken sad

En matematiker med Earl Grey kommer aldrig sakna något. LaTeX ekvation kan ersätta vad som helst.

Inga PM, tack.

Luft
Medlem

Tycker det börjar bli dags för en lösning nu. Ska vi säga en tid och datum där du postar lösning?

Så har folk chans tills dess. För känns som att de flesta som är aktiva på forumet i matematik har svarat på tråden.

Peano
Medlem

Luft skrev:

Tycker det börjar bli dags för en lösning nu. Ska vi säga en tid och datum där du postar lösning?

Så har folk chans tills dess. För känns som att de flesta som är aktiva på forumet i matematik har svarat på tråden.

Luft, det är en väldigt enkel lösning. Tänk lite till så är jag säker på att du kommer på det. Tänk så här: hur skulle en alkoholist löst problemet?

motorväg
Medlem

Får man bo i leveransbilen? smile

Inga PM, tack.

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

En bosätter sig inom någorlunda kort avstånd till systemet och betalar sedan andra (måste vara nya varje gång) för att langa sprit.

Luft
Medlem

Så med lösningen ska man kunna ta fram att det är köpmangatan 1 i härnösand,?

Peano
Medlem

Luft skrev:

Så med lösningen ska man kunna ta fram att det är köpmangatan 1 i härnösand,?

Stämmer

Smutsmunnen
Medlem

Registrerad: 2010-04-18

Även jag är extremt nyfiken på den elementära lösningen på det här problemet.

Peano
Medlem

Har redan givit massa ledtrådar så ni borde kunna lösa detta nu. Jag löste detta utan några ledtrådar alls när jag hörde problemet första gången.

Peano
Medlem

...men det kan ju i sin tur bero på att jag är den enda här som tänker som en riktig alkoholist haha :-P

motorväg
Medlem

Jag visade denna för släktens alkoholister och de kunde inte heller lösa den. Nu får du ge oss svaret innan jag anmäler dig för psykisk misshandel wink

Inga PM, tack.

Peano
Medlem

Då kan du inte ha riktiga alkoholister i släkten. :-)

motorväg
Medlem

Alea iacta est.

Polisen skickar en patrull till Köpmangatan 1 i Härnösand.

Förresten. Det verkar ligga en optik på den adressen. Vilket slöseri, när det skulle kunna vara ett gruppboende för alkisar.

Senast redigerat av motorväg (2016-01-26 06:21)

Inga PM, tack.

Peano
Medlem

motorväg skrev:

Alea iacta est.

Polisen skickar en patrull till Köpmangatan 1 i Härnösand.

Varför det? Det är väl inte olagligt att vilja bo nära systembolag?

motorväg
Medlem

Nej, men psykisk misshandel är olaglig. Jag bara utgår från att du befinner dig där. Det är ju den enda idealiska adressen vi vet, frånsett orter med bara ett systembolag. wink

Inga PM, tack.

Peano
Medlem

Vad är det som säger att optikern själv inte är en alkis?

Sidfot