Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

(ÅRSKURS 9) Muntliga nationella prov i matematik

naturvetenskap00
Medlem

Registrerad: 2014-11-16

(ÅRSKURS 9) Muntliga nationella prov i matematik

Hej!
Jag kommer att ha muntliga nationella i matte komma vecka. Området vi skulle ha var tydligen algebra enligt läraren. Hur tycker ni att man ska förbereda sig? Var är det för sorts uppgifter (löser man uppgiften tillsammans eller själv) och hur lång tid tar det? Hur "svårt" brukar proven vara. Hur ska jag förbereda?

PolkagrisensJulgran
Medlem

Registrerad: 2015-11-24

Re: (ÅRSKURS 9) Muntliga nationella prov i matematik

Hej!
Jag hade muntliga i matte några veckor sedan. Det här är hur mitt prov gick till och vissa saker kanske inte kommer stämma in på ditt prov. Och jag kanske har glömt vissa detaljer, men det här är iallefall helheten:

Första uppgiften, man gjorde enskilt men de andra fick komplettera.:
Man fick ett papper med olika uttryck. Man skulle jämföra två uttryck med varandra och beskriva skillnaderna mellan dem.
När alla har gjort det fick man en till uppgift som gick ut på att försöka hitta en siffra/tal som kan ersätta x på båda uttrycken så att uttrycken får samma värde.
T ex: ena uttrycket är x+2 och andra uttrycket är x-2, då kan man säga t ex att "nej det finns ingen siffra som ger samma värde på båda uttrycken eftersom osv"

Andra uppgiften, man gjorde tillsammans:
På pappret var det en funktion och olika bilder som beskrev funktionen (det var flera olika bilder och även en graf som beskrev funktionen).
T ex funktionen: y=x+2 och bilden är på ett pennskrin och två pennor.
Pennskrinet: Det kan finnas olika många pennor i pennskrinet (x kan ha olika värde)
2st pennor: Och alltid två pennor till
y=antalet pennor i pennskrinet + två pennor

Jag minns inte hur lång tiden var, men tror att det var runt omkring en timme.
Några tips är att använda matematiska ord som multipticera, addera och dividera och inte gångra, dela eller plussa. Och utvekla dina resonemang med t ex orden som därför att, eftersom eller jag tänker att osv.

Hur svårt det var, är olika från person till person. Men det kokade lite i hjärnan på mig men det var nog också för att jag var nervös.

Jag förberedde mig genom att läsa sammanfattningen av algebra i matteboken (de sista sidorna i mattedirekt, men ni kanske har en annan mattebok)

Hoppas det hjälper! smile

Senast redigerat av PolkagrisensJulgran (2015-11-28 22:20)

Sidfot