Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[ÅK 8] Hur hinner man skriva matteprov i tid?

cashaoo
Medlem

Registrerad: 2015-01-27

[ÅK 8] Hur hinner man skriva matteprov i tid?

Hej!

Det känns som om man har för lite tid för att skriva matteprov.

Senast redigerat av cashaoo (2016-12-12 10:33)

It’s okay to not know, but it’s not okay to not try!

Joad98
Medlem

Registrerad: 2013-11-25

Re: [ÅK 8] Hur hinner man skriva matteprov i tid?

Fråga andra i klassen om de känner liknande tidsbrist, då gör läraren troligen någonting fel. På nationella proven har man väldigt mycket tid oftast, typ 2 h bara problemlösningsfrågor.

Trean på Natur/Natur

cashaoo
Medlem

Registrerad: 2015-01-27

Joad98 skrev:

Fråga andra i klassen om de känner liknande tidsbrist, då gör läraren troligen någonting fel. På nationella proven har man väldigt mycket tid oftast, typ 2 h bara problemlösningsfrågor.

Ja, nästan alla andra i klassen tycker samma sak och hon löste deras problem genom att dela upp provet, man gör E-papperet och C-papperet i en lektion och A-papperet i en annan lektion.

Jag fick dock inte göra det även fast jag också tyckte det var lite svårt.
Men jag går igenom boken i lite snabbare tempo än alla andra, jag har gjort tre prov medan de bara har gjort en, så länge.

It’s okay to not know, but it’s not okay to not try!

naturvetenskap00
Medlem

Registrerad: 2014-11-16

cashaoo skrev:

Hej!

Om en vecka och två dagar har jag ett matteprov i två kapitel, omkrets och area (med cirklar, skala etc.) och uttryck och ekvationer. Jag har haft några matteprov (3st) den här terminen och jag skulle vilja ha några tips från er erfarna inom den tid man får att skriva provet. Jag har inga problem med frågorna (för det mesta) men problemet är att läraren gör proven så himla omfattande! Jag vet inte hur jag ska hinna skriva proven i tid eftersom de senaste jag gjorde så missade jag en eller två frågor.

Hennes struktur går till såhär:

* Ett (betyg E) papper med 8 frågor
* Ett (betyg E och C) papper som består mellan 4-5 frågor
* Ett (betyg E, C och A) papper som består mellan 3-4 frågor.
Detta är alltså ungefär 17 frågor per prov, och den enda tiden jag får på mig är en ynka timme. Hon säger dessutom att hon strukturerar matteproven alltid som ett nationellt prov...

Vad jag vet fick jag betyg C (jag satsar A...) i näst-senaste provet och på det senaste fick jag inte svar på, men säkert bättre?

Hur ska man hinna i tid? Har ni några tips? Jag brukar hoppa över vissa och köra dem andra för att sedan återkomma till det jag tyckte var svårt men den strategin fungerar trots allt inte så bra.

Haha, precis samma upplägg på vår skola, men då har vi E + E-C frågor på ett pass (en timme) och sedan ett prov för c-A (en timme). Antingen får du prova att fråga läraren om att ändra upplägget, att du inte hinner med (och kanske andra) med att göra alla uppgifter och hinner inte fokusera om ens dubelkolla. Alternativt att man bara gör provet för att göra A (på vår skola är det ej tvång att göra A-proven) men då är det ju svårt om man får fel på en fråga, för då kan man ju inte stödja sig på tidigare prov (vilket vi brukar få göra). Prata med läraren, annars kan du prata med dina föräldrar så får ni ta upp det på utvecklingssamtalet!
Jag är en sådan som är sist ut från proven, så jag har tyvärr inga tips förutom att lägga större fokus på att svara detaljerat på A frågor, och endast skriva svar (och ev. en liten uträkning) på E-C.

Lycka till med dina studier!

Luft
Medlem

Registrerad: 2014-09-18

Gör det inte svårare vad det är. Besvara endast frågan. Men försök göta det generellt på A frågorna.

A complicated thing is just a bunch of simple things put together.

Sidfot