Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 3/C] Förenkla ett uttryck upphöjt till tre med kvadreringsregeln

3,1415926535
Medlem

Registrerad: 2007-06-03

[MA 3/C] Förenkla ett uttryck upphöjt till tre med kvadreringsregeln

Hej!

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

Jag ska alltså försöka förenkla uttrycket. Jag delade upp det först så att det blev en kvadrat på ena faktorn inom parentes. Då kan jag använda kvadreringsregeln. Men sedan blev jag osäker på hur det ska summeras. Vad är kriterierna för att lägga ihop termer här? De ska ha samma gradtal och samma variabler eller?

Är alltså

LaTeX ekvation

samma tal som

LaTeX ekvation

?

Och är

LaTeX ekvation

samma tal som

LaTeX ekvation

?

Jag fick det till:

LaTeX ekvation

Men är inte det fel då? Jag har inget facit att kontrollera mot.

Senast redigerat av 3,1415926535 (2015-10-20 10:34)

3,1415926535
Medlem

Re: [MA 3/C] Förenkla ett uttryck upphöjt till tre med kvadreringsregeln

Nej, det där är nog inte samma tal. Jag tänkte fel. Jag provade med 2 för x och 3 för h.

I första fallet:

LaTeX ekvation

Så fick jag:

LaTeX ekvation

Och i fall två:

LaTeX ekvation

Så fick jag:

LaTeX ekvation

Senast redigerat av 3,1415926535 (2015-10-20 10:40)

Skaft
Moderator

Registrerad: 2009-01-02

Nej, där blir det lite galet. Det kan vara lättare att se om du "delar upp" exponenterna:

LaTeX ekvation

Dessa är de fyra typer av termer du har. Det är alltså vilka "variabelfaktorer" som ingår i varje term som avgör vilken typ det är. Viktigt är att ordningen på faktorerna inte spelar någon roll, precis som att 5*4 och 4*5 är samma sak. Så LaTeX ekvation och LaTeX ekvation läggs i samma hög, båda innehåller ju två x och ett h. 2:an kan du tolka som ett antal, så först har du en "x^2h" och sen har du två till. Totalt: LaTeX ekvation.

Hängde du med?

We don't have bodies, we are bodies.

3,1415926535
Medlem

Okej, det här var faktiskt lite knepigt. Men jag tror att jag har lyckats denna gång. Det blev många termer och variabler och gradtal att hålla reda på. Men värre blir det nog om man inte använder kvadreringsregeln.

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

Men det är en sak jag undrar över. I vilken ordning skriver man ut termerna i svaret när det är ett myller av variabler och gradtal och så vidare? Jag försökte gruppera dem efter gradtalet. Jag skrev därför alla med 3 i exponenten först.

Senast redigerat av 3,1415926535 (2015-10-20 15:39)

Sidfot