Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Praoa som lärare?!!!

lindalinda
Medlem

Registrerad: 2015-10-03

Praoa som lärare?!!!

Snart ska jag ha prao (går i 8an) och tänker fråga en lärare nere på lågstadiet om jag kan få praoa där. Men innan jag frågar vill jag iallafall ha en aning vad jag kommer få göra.
Min fråga är..:
Vad kommer jag att få göra under mina två praoveckor där, tror ni? om jag skulle praoa hos en 4:a?
Skulle jag mest få hänga efter läraren och bara sitta med på lektionerna? Eller kanske hålla i nån lektion? vad tror ni??

Och när jag frågar om praoplats, ska jag prata med läraren eller rektorn??
Tack!

Senast redigerat av lindalinda (2015-10-03 12:02)

AntHim
Medlem

Registrerad: 2011-08-27

Re: Praoa som lärare?!!!

lindalinda skrev:

Snart ska jag ha prao (går i 8an) och tänker fråga en lärare nere på lågstadiet om jag kan få praoa där. Men innan jag frågar vill jag iallafall ha en aning vad jag kommer få göra.
Min fråga är..:
Vad kommer jag att få göra under mina två praoveckor där, tror ni? om jag skulle praoa hos en 4:a?
Skulle jag mest få hänga efter läraren och bara sitta med på lektionerna? Eller kanske hålla i nån lektion? vad tror ni??

Och när jag frågar om praoplats, ska jag prata med läraren eller rektorn??
Tack!

Om du har en informell relation till en lärare på lågstadiet kan du fråga om de tidigare haft prao-elever och i så fall vad de har gjort. Det kan i vart fall vara ett enkelt sätt att se om möjligheten finns, varefter läraren kan bli din kontakt när du går till administrationen och de behöver få klarhet i 'vem du är' och 'om du klarar av de uppgifter du eventuellt kan få'.

Om du å andra sidan funderar på prao på lågstadiet i största allmänhet så kan det nog vara bra ett skicka en mer allmän förfrågan om det finns möjlighet att göra prao till rektorn eller den kontakt som anges på skolans hemsida. Det är inte säkert att du kan erbjudas exakt vad du avser med "lärare", men om det inte går så kanske de har något annat att erbjuda. Det skadar inte att fråga och du kan alltid tacka nej om det blir något du inte hade tänkt dig.

Annars bör jag i första hand rekommendera att du pratar med dina förändrar eller dina lärare om hur du ska göra med prao. Prao är inte som att söka jobb, så det är ofta bra att gå genom kontakter för att hitta något.

Senast redigerat av AntHim (2015-10-03 14:25)

Ingemar
Medlem

Registrerad: 2013-11-14

Skolor brukar sällan tillåta prao på den egna skolan, eftersom det innebär att du kommer att få veta en massa bakgrundsinformation om de olika barnen som det inte alltid är bra att elever på samma skola får kunskap om.

Fråga om: GE, HI, RE, SH, SV, TK, SL eller IT i grundskolan
Titta mer: http://www.grundskoleboken.se/
Jag besvarar även frågor kring betyg, åtgärdsprogram och rättigheter/skyldigheter i grundskolan

Littlepig
Medlem

Registrerad: 2016-11-25

Kanske inte kommer med något konkret tips nu men när jag gick i fyran hade vi en prao-elev från 9an skulle jag tro.. det kom en del från niondeklassen från en annan skola och hängde runt på vår skola och gick emellan klasser. När vi skulle praoa i 6an fick man praoa på förskoleklassen om det krisade så antar att det är individuellt kola för skola hur de gör med eventuella praoelever. De praoeleverna som kom till min klass för länge sedan satt mest bredvid på lektionerna och umgicks med barnen på rasten. De var mycket populära tongue

Sidfot