Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Byte av klass?

Wolverine
Medlem

Registrerad: 2015-09-30

Byte av klass?

Jo, nu är det såhär att jag vill byta klass. Varför? Jag vantrivs.
Jag har börjat högstadiet på en annan skola och har fått en ny klass. So far, so good. Men, mitt kompisgäng har blivit splittrat på det mest bisarra sätt. Fem av oss fick gå i samma klass, medans jag blev satt i en helt annan klass. Jag kan inte längre koncentrera mig och mår rent ut sagt skit. Notera att jag också har EXTREMT svårt för att lära känna nya människor, i och med att jag är diagnostiserad med social fobi.

Jag och min familj har varit i bråk med skolan om byte av klass, men de totalvägrar. De har t.o.m gått så långt som att ljuga om antal elever i den klass jag vill byta till (vilken klass jag hamnar i är mycket viktigt p.g.a min sociala fobi), att där är fullt och att jag helt enkelt inte får plats. Jag har nämnt min sociala fobi, men svaret jag får är att jag måste träna på att träffa andra människor.

Jag blir nekad min trivsel i skolan (jag brukar annars tycka om att lära mig), under de tre viktigaste åren under hela min skolgång. Jag har blivit bestulen på min trygghet som jag funnit i mina tidigare vänner. Jag kan inte längre göra bra ifrån mig i skolan, eftersom det enda jag kan koncentrera mig på är hur mycket jag vill och behöver byta klass.

Är det någon där ute som gått igenom detta, som har fått byta klass? Är det en rättighet som jag har, eller har jag ingenting att säga till om? Jag skulle uppskatta svar på dessa frågor så jag vet vad jag ska göra nästa gång jag tar upp det med skolan.

Teknik314
Medlem

Registrerad: 2014-09-13

Re: Byte av klass?

När jag började på mitt gymnasium var det säkert 10 andra kompisar som hade sökt samma program. Trots det blev jag ensam i min klass där jag inte kände någon alls från början.

Hur många elever går i den andra klassen? Det finns en gräns som du säkert vet

Sista året på Teknikprogrammet smile

Faabz
Medlem

Registrerad: 2013-07-12

Om du går till kuratorn kan hon fixa det (tror jag) men bara så du vet, när du börjar gymnasiet så blir allt annorlunda. Då får du chansen att fixa nya vänner hela tiden.

Jag har inga drömmar, endast mål.

Wolverine
Medlem

TeknikPöjke skrev:

Det finns en gräns som du säkert vet

Detta är jag mycket väl medveten om. Dock så var det så att klassen är långt ifrån full, och att de ljög om det för att de helt enkelt inte vill byta.

Wolverine
Medlem

Faabz skrev:

Om du går till kuratorn kan hon fixa det (tror jag) men bara så du vet, när du börjar gymnasiet så blir allt annorlunda. Då får du chansen att fixa nya vänner hela tiden.

Visst kommer jag få nya vänner på gymnasiet, men innan dess kommer de tre år där det är viktigare än någonsin med bra betyg och en bra skolmiljö, och det är där som jag får lida. Jag har inte längre än bra skolmiljö, och detta måste åtgärdas. Men jag har en tid hos kuratorn så det ska nog lösa sig.

Teknik314
Medlem

Registrerad: 2014-09-13

Hur många går i din klass? Hur många går i den andra klassen?

Sista året på Teknikprogrammet smile

Ingemar
Medlem

Registrerad: 2013-11-14

Wolverine skrev:

Jo, nu är det såhär att jag vill byta klass. Varför? Jag vantrivs.
Jag har börjat högstadiet på en annan skola och har fått en ny klass. So far, so good. Men, mitt kompisgäng har blivit splittrat på det mest bisarra sätt. Fem av oss fick gå i samma klass, medans jag blev satt i en helt annan klass. Jag kan inte längre koncentrera mig och mår rent ut sagt skit. Notera att jag också har EXTREMT svårt för att lära känna nya människor, i och med att jag är diagnostiserad med social fobi.

Jag och min familj har varit i bråk med skolan om byte av klass, men de totalvägrar. De har t.o.m gått så långt som att ljuga om antal elever i den klass jag vill byta till (vilken klass jag hamnar i är mycket viktigt p.g.a min sociala fobi), att där är fullt och att jag helt enkelt inte får plats. Jag har nämnt min sociala fobi, men svaret jag får är att jag måste träna på att träffa andra människor.

Jag blir nekad min trivsel i skolan (jag brukar annars tycka om att lära mig), under de tre viktigaste åren under hela min skolgång. Jag har blivit bestulen på min trygghet som jag funnit i mina tidigare vänner. Jag kan inte längre göra bra ifrån mig i skolan, eftersom det enda jag kan koncentrera mig på är hur mycket jag vill och behöver byta klass.

Är det någon där ute som gått igenom detta, som har fått byta klass? Är det en rättighet som jag har, eller har jag ingenting att säga till om? Jag skulle uppskatta svar på dessa frågor så jag vet vad jag ska göra nästa gång jag tar upp det med skolan.

Oftast är det så att när lärare splittrar en kamratgrupp inför att de skall gå i nya klasser, finns det vanligtvis en anledning. Jag är övertygad om att de tittat på din situation och valt att separera dig från de övriga; endera för att du skall få en större chans till bra betyg, eller för att dina kamrater skall få en större chans till bra betyg. Bara du själv vet orsaken till splittringen. Enklast är att fundera på om någon av er fått extra stöd, troligen på grund av stökighet och svårighet att koncentrera sig. Då vet du var problemet ligger och vem som är orsak till splittringen av gruppen.

Eftersom det, som nämnts, vanligtvis finns en orsak, finns det samtidigt få möjligheter att få gå tillbaka till den klass där dina kamrater går, just för att man splittrat ert kamratgäng av en orsak.

Det är ingen rättighet att byta klass. Däremot är det en skyldighet att gå i den klass man blivit tilldelad.

De viktigaste åren i ditt liv är inte heller högstadiet, utan gymnasiet. Högstadiets betyg behöver du bara för att komma in på ett gymnasieprogram, sedan kan du slänga betygen. Gymnasiets betyg har du med dig hela livet när du skall söka olika kurser på universitet och högskolor. Vem som helst som spenderar 2-3 timmar på studier varje kväll kan komma in på i princip vilket gymnasieprogram man vill. Det har bara att göra med vilja, om man inte har något större mentalt handikapp.

Fråga om: GE, HI, RE, SH, SV, TK, SL eller IT i grundskolan
Titta mer: http://www.grundskoleboken.se/
Jag besvarar även frågor kring betyg, åtgärdsprogram och rättigheter/skyldigheter i grundskolan

Faabz
Medlem

Registrerad: 2013-07-12

Wolverine skrev:

Faabz skrev:

Visst kommer jag få nya vänner på gymnasiet, men innan dess kommer de tre år där det är viktigare än någonsin med bra betyg och en bra skolmiljö, och det är där som jag får lida. Jag har inte längre än bra skolmiljö, och detta måste åtgärdas. Men jag har en tid hos kuratorn så det ska nog lösa sig.

Högstadiebetyg bidrar väldigt väldigt väldigt lite till dina högskolestudier.

Jag har inga drömmar, endast mål.

Sidfot