Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Svenska åk 9

Hej_123
Medlem

Registrerad: 2015-08-29

Svenska åk 9

Hej!

Jag Tycker faktiskt om att skriva och har just nu C i svenska.

Förra terminen fick jag i genomsnitt ett C.

Muntligt framförande : B

Någon enstaka skrivdel : E ,ordfel, något fel i meningsbyggnad. Fick ändå C i betyg p.g.a mina andra uppsatser som övervägde det hela.

Högsta betyg i skrift var C+.

Det var en debattartikel som jag skrev, problemet är att min lärare tycker att jag borde förbättra mitt ordval hon säger:
Du tar nivåer med språket när du skriver, nackdel är att jag typ använder "avancerade ord" i fel sammanhang .

Så min fråga är hur jag kan förbättra mig? vill sträva mot betyget A i åtminstone Svenska,Engelska smile.

Engelskan har inget med detta att göra men om ni har något tips på hur man kan förbättra sig när det gäller språk.
Läser inte ofta kanske 3 böcker per år hmm.

Tråd flyttad till Grundskolan av moderator. /statement

Oboy 1948
Medlem

Registrerad: 2014-12-31

Re: Svenska åk 9

Vad har du för intressen?
Både när det gäller svenska och engelska läser man betydligt mer om man gillar det man läser.
På nätet finns det tex gott om recensioner av filmer och böcker.

Hej_123
Medlem

Registrerad: 2015-08-29

typ spännande böcker, så ditt enda råd är att läsa?

Senast redigerat av Hej_123 (2015-09-01 18:04)

Teknik314
Medlem

Registrerad: 2014-09-13

Förbättra ditt ordförråd smile
Läs mycket! Fråga din lärare. Läraren kan ge vettigare svar än oss eftersom dom vet vad du behöver bli bättre på.

Om du vill förbättra engelskan kan du kolla på filmer med engelsk text smile

Sista året på Teknikprogrammet smile

Gotchi_96
Medlem

Registrerad: 2012-03-05

Jag håller med TeknikPöjke; det du i första hand bör göra är att fråga din lärare. Att läsa, som Oboy1948 skrev, är grymt bra att göra om man vill utvecklas inom skrivande. Det bidrar inte bara till ett utökat ordförråd - man blir bättre på att formulera sig i allmänhet också! Sedan kan du titta mycket på filmer och serier också (svenska sådana). Om du tittar på olika genrer kommer du att lära dig fler facktermer och även få förståelse för hur- och varför språkbruket skiljer sig åt beroende på sammanhang och olika sociala- & etiska faktorer, etc.

När det kommer till engelskan, blir nog mitt bästa tips även där att titta på serier (engelska, givetvis! wink ). Nu utgår jag förvisso från mig själv, men i vanliga fall brukar man ju se på serier utan text eftersom man inte har behov av det. Om du däremot börjar se på serier med både engelskt tal och engelsk text kommer du undermedvetet bli mycket bättre på att formulera dig i både tal och skrift. Så fungerar det för mig, i varje fall. Utan text fokuserar man bara på själva handlingen i filmen/serien, men med texten så snappar man upp både uttryck och själva språkbruket i sig som man sedan själv kan använda i sina egna produktioner. Hoppas det kan vara till hjälp för dig med.

Sidfot