Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Högskoleprovet

Hebbe
Medlem

Registrerad: 2016-05-13

Re: Högskoleprovet

Fick 1.3 och är ganska nöjd med resultatet (även om jag inte kommer in på det). Högskoleprovet behöver göras några gånger för att man ska prestera max. Tror inte att man kan komma dit och förvänta sig skriva 2.0 vid första tillfället. Träning ger färdighet. Studerade inför provet på kvällarna efter jobbet. Läste boken "Den kompletta guiden till Högskoleprovet". Den finns att köpa både ny och begagnad på http://mystudentstore.se/hogskoleprovet och på den sajten finns lite mer tips kring högskoleprovet tror jag.

Gällande uppladdning inför provet är det viktigt att vara mätt, utvilad och taggad. Precis som vid andra viktiga aktiviteter i livet. smile

Senast redigerat av Hebbe (2016-05-13 19:02)

milkcat
Medlem

Registrerad: 2015-05-28

Hej allihop!

Jag tänkte bumpa tråden igen.
Kan någon snälla svara...
Hur många ggr har du gjort provet och hur mycket förbättrades ditt resultat? Hur mycket ansträngde du dig?

Senast redigerat av milkcat (2016-08-22 17:47)

Det är bättre att fråga och verka okunnig än att inte fråga och förbli det.

milkcat
Medlem

Hej allihop!

Jag tänkte bumpa tråden igen.
Kan någon snälla svara...
Hur många ggr har du gjort provet och hur mycket förbättrades ditt resultat? Hur mycket ansträngde du dig?

milkcat
Medlem

Någon?

joculator
Medlem

Registrerad: 2012-09-12

Det finns en hel del här på PA, men jag förstår att man vill få så många tips som möjligt nför ett så viktigt prov. Kom bara ihåg att alla är olika. Det som fungerade för en person kanske inte fungerar alls för dig.
http://www.pluggakuten.se/forumserver/v … ?id=113574

Jag har skrivit 3 ggr och förbättrade mig 0,1 mellan första och andra gången (men det gick bra redan första gången så det betyder kanske inte så mycket). Tredje gången var några år senare och jag skrev bara för att vinna ett vad... för att se om det fortfarande gick bra.
Jag vet ingen som inte har skrivit bättre andra gången än första. Att många skriver bättre och bättre för varje prov är inte så konstigt, det är ju ett lite speciellt provformat. Om man tränar mycket på gamla prov borde man kunna lära sig detta tidigare, tror jag.

Jag tror definitivt att man skall göra ALLA gamla prov man kan komma över. Ta några långsamt i början för att sedan sätta lite tidskrav på dig själv. Gå sedan igenom uppgifterna, både de som du svarade fel på och de som du vet med dig att du gissade lite på. Är det något du inte förstår till 100% kan du fråga... här!

Det är dock inte så att du bara kan plugga in gamla uppgifter, de återkommer nog inte så ofta på senare prov. Det är mer tekniken/tankesättet som du tränar.
När det gäller de matamatiska/logiska delarna kan du sedan repetera de avsnitten du missat på i någon lämplig bok.
När det gäller språk är det bra att läsa mycket. Varierad läsning. Att kunna flera språk hjälper såklart för ordförståelsen för man kan kanske någon bas till ordet de frågar efter. Att kunna svenska flytande är en klar fördel. Är det språk som man har problem med tror jag att det är svårare att plugga in det.
Vissa tränar på ORD genom att plugga ordböcker, det skulle inte fungera för mig men om det passar dig så kanske det är en bra idé.

Alla poäng räknas så träna på det som du är sämst på. Det är annars lätt att man lägger tid på det man tycker är roligast.

Själv har jag haft tur med högskoleprovet och fått bättre än vad mina betyg speglar. HP passar mig helt enkelt. Jag gjorde gamla prov men har inte läst de böcker som finns om HP. De är säkert bra. Läs alla dem också  :-)

Satsa inte bara på HP. Betyg är fortfarande vikigt och bra studieteknik är viktigt för att sedan komma igenom den utbildning du kommer in på.

Ah, ett sista tips: På många uppgifter behöver man inte lösa uppgiften, bara komma fram till rätt svarsalternativ. Träna på detta också. Lär dig utesluta felaktiga svarsalternativ.

(mina HP resultat  1.9 , 2.0 , 2.0 ) Mitt senaste var nog VT-13 om jag inte minns fel. Men proven är ganska lika fortfarande.

Lycka till!

milkcat
Medlem

Tack för svaret smile
Uppskattar verkligen att du skrev så utförligt.

hape
Medlem

Registrerad: 2010-12-13

Kan någon svara ärligt på detta...jag fick 1.25 på HP förra året.

1.4 på den verbala och 1.0 på kvant. Mitt mål är att få 1.5 på HP men problemet är att jag inte ens har börjat öva matematik ännu och provet är om 20 dagar. Gick ut gymnasiet för två år sedan så mattekunskaperna är inte purfärska.

Går det att höja min kvantdel från 1.0 till åtminstone 1.3-1.4? Jag hade svårast med DTK och NOG-delen. Statistikdelen (DTK) fick jag endast 6 rätt på. På NOG snitta jag 3 rätt....XYZ och KVA med ekvationer och formler gick helt okej...så ja ni fattar var mina svårigheter ligger. Och kan man lyckas få ihop denna höjning på 20 dagar...

Senast redigerat av hape (2016-10-10 20:48)

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

hape skrev:

Kan någon svara ärligt på detta...jag fick 1.25 på HP förra året.

1.4 på den verbala och 1.0 på kvant. Mitt mål är att få 1.5 på HP men problemet är att jag inte ens har börjat öva matematik ännu och provet är om 20 dagar. Gick ut gymnasiet för två år sedan så mattekunskaperna är inte purfärska.

Går det att höja min kvantdel från 1.0 till åtminstone 1.3-1.4? Jag hade svårast med DTK och NOG-delen. Statistikdelen (DTK) fick jag endast 6 rätt på. På NOG snitta jag 3 rätt....XYZ och KVA med ekvationer och formler gick helt okej...så ja ni fattar var mina svårigheter ligger. Och kan man lyckas få ihop denna höjning på 20 dagar...

Självklart är det individuellt hur mycket man kan höja sig, men den bok jag gick igenom om HP påstod att kvantdelen var mycket lättare att höja sig på än den verbala. Låna någon HP-bok på biblioteket; vilken spelar ingen större roll så länge den innehåller många övningsuppgifter och går igenom varje del. Om du kan lägga en eller två timmar effektiv tid per dag (du kommer nog att behöva dra ned på annat i tre veckor) har du nog en ordentlig chans att lyckas, men som sagt är det individuellt. Lycka till!

Senast redigerat av Eelluuxx (2016-10-10 20:55)

motorväg
Medlem

Registrerad: 2013-04-14

Inte för att du frågade om just denna sortens råd, men take it or leave it wink

Jag tycker DTK är halvvägs mellan läsförståelse och matematik. När jag får fel där är det nästan alltid för att jag inte läst av det värde som efterfrågats, inte för att jag sedan gjort en felräkning. Det är dock sega uppgifter, så det är bäst man inte kört övertid på de tidigare delarna.

Om du vill bli bättre på DTK kan du kanske träna på överslagsräkning samt procent och andelar, förutsatt att du inte har problem med att avläsa diagram/tabeller/kartor, för då är det nog ännu mer angeläget att förbättra. Till just kartor kan det vara bra att färska upp skalkunskaperna.

En matematiker med Earl Grey kommer aldrig sakna något. LaTeX ekvation kan ersätta vad som helst.

Inga PM, tack.

Fontain
Medlem

Registrerad: 2010-11-13

Vad kan man träna på om man har svårt för NOG och KVA-delen?

zombie.chow
Medlem

Registrerad: 2015-12-15

Jag skrev provet första gången ht-15 (1 år sedan) och fick då 1.10 på både kvant och verb. När jag sedan skrev provet för andra gången nu i våras blev det 2.0 på kvant och 1.5 på verb. Så det går att höja sig rejält, men jag la också ner ordentligt med tid.

Satte i princip igång omedelbart efter första provtillfället och läste upp Ma3bc (var framförallt för behörigheten men absolut inte fel inför hp), plöjde igenom material på Khan Academy och nötade tusentals uppgifter på HP-guiden där jag blev Vip-medlem. Sen tränade jag också på mer eller mindre de flesta tidigare prov som finns att tillgå från ~1990, både för verb och kvant. Sen gjorde jag mer än detta men orkar inte nämna allt, det jag skrivit nu samt ordpluggande var väl nog det viktigaste.

Senast redigerat av zombie.chow (2016-10-13 19:55)

Sidfot