Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Högskoleprovet

Cloudmaster
Medlem

Registrerad: 2015-10-21

Re: Högskoleprovet

Låt bli godis och andra sockerprodukter under provdagen. Blodsocker kurvan kommer svänga som en sinuskurva och även ert humör likaså.

Det jag rekommenderar är att ni medtar långsamma kalorier såsom pasta.

Lycka till på provet.

Cloudmaster
Medlem

Registrerad: 2015-10-21

Just detta inlägg är dedikerat till gymnasieelever. SATSA PÅ ERA BETYG. Jag har nu pluggat inför HP i ungefär ett år i början kan det vara lätt men med tiden blir det väldigt monotont. Satsa på era betyg, jag var naiv och försummade skolan i trean och satsade på HP. Har ni fortfarande möjligheten att satsa på betygen så gör det. Annars är det bara att trampa på med högskoleprovet, gamla prov är a och o.

naturvetenskap00
Medlem

Registrerad: 2014-11-16

milkcat skrev:

Vad ska man ta med sig för att äta?
Godis är en sak, men något mer?

Det var det enda jag åt mellan proven. Till lunch åt jag toast, så snabba kolhydrater är något att rekommendera. Sedan är det bara att hålla uppe med godis. Alternativt typ något lätt men ändå någorlunda mättande, typ sallad med någon form av protein (små kycklingbitar, köttbitar eller liknande) som man antingen kan ta med sig eller köpa i matbutiker. Dock så tycker jag att det är en trygghet att ta med sig maten, för om något skulle hända som gör att du inte hinner i tid (lång kö) så är det ju inte roligt att förlora poäng för de passet du inte hann delta på. Du kommer vara helt slut efter provet (tack vare alla ständiga socker-bomber som sedan sjunker drastiskt) så man ska helst inte planera in något viktigt dagen efter provet utan bara vila smile !

Senast redigerat av naturvetenskap00 (2015-10-21 22:02)

milkcat
Medlem

Registrerad: 2015-05-28

Cloudmaster skrev:

Just detta inlägg är dedikerat till gymnasieelever. SATSA PÅ ERA BETYG. Jag har nu pluggat inför HP i ungefär ett år i början kan det vara lätt men med tiden blir det väldigt monotont. Satsa på era betyg, jag var naiv och försummade skolan i trean och satsade på HP. Har ni fortfarande möjligheten att satsa på betygen så gör det. Annars är det bara att trampa på med högskoleprovet, gamla prov är a och o.

Går du på högskolan?
Kom du in på drömutbildningen?
Kan du berätta lite mer om varför du tycker att det är bättre att satsa på betyg?

Det är bättre att fråga och verka okunnig än att inte fråga och förbli det.

milkcat
Medlem

Skulle det funka med sallad?

motorväg
Medlem

Registrerad: 2013-04-14

Alltså, provet går från morgon till eftermiddag. Ät en stadig frukost och se till att det blir en ordentlig lunch samt att du har lite frukt eller nåt som mellanmål. Låt bli godis. Du kan fira med det efteråt. Jag såg halva provsalen inne på ICA en kvart efter att provet slutat smile

En matematiker med Earl Grey kommer aldrig sakna något. LaTeX ekvation kan ersätta vad som helst.

Inga PM, tack.

milkcat
Medlem

motorväg skrev:

Alltså, provet går från morgon till eftermiddag. Ät en stadig frukost och se till att det blir en ordentlig lunch samt att du har lite frukt eller nåt som mellanmål. Låt bli godis. Du kan fira med det efteråt. Jag såg halva provsalen inne på ICA en kvart efter att provet slutat smile

lol, jag kan tänka mig det.

Det är bara det att det var en tjej i min klass som redan har gjort provet en gång och hon sa till mig att det går hur bra som helst med lite sallad. Jag var tveksam från början men varför skulle hon ljuga?

Senast redigerat av milkcat (2015-10-22 21:12)

motorväg
Medlem

Högskoleprovet är ingen magisk värld. Du ska ta dig igenom en hel skoldag med fem prov. Kan du verkligen göra det på "lite sallad"? Du får verkligen vara en mästare på kostcirkeln för att "lite sallad" ska ge dig både mättnaden och energin du behöver.

En matematiker med Earl Grey kommer aldrig sakna något. LaTeX ekvation kan ersätta vad som helst.

Inga PM, tack.

anirbas
Medlem

Registrerad: 2015-09-25

Det är väl lite individuellt det där med lunchen! Men jag ska köra på en sallad (med massa kyckling och pasta) imorgon. Det borde räcka för mig! Men känn efter hur dina matbehov ser ut, du känner dig själv bäst.

milkcat
Medlem

Har ni några tips för hur man kan ta det lugnt?

Mina händer skakar och jag stressar så mycket att jag nyss tappade bort pengar när jag var på väg till affären.

Senast redigerat av milkcat (2015-10-23 19:02)

naturvetenskap00
Medlem

milkcat skrev:

Mina händer skakar och jag stressar så mycket att jag nyss tappade bort pengar när jag var på väg till affären.

Bara så du vet så får du göra provet oändligt många gånger! Jag vet att det kan kännas nervöst, särskilt när man känner att framtiden vilar på resultatet. Men tänk inte på allt negativt som kan hända, och om du skulle få ett "dåligt" resultat, så är det bara att komma över det, anmäla sig till nästa prov och se framåt. Tänk inte så mycket när du ska svara på frågorna, gör det inte svårare än vad det kan se ut.

naturvetenskap00
Medlem

Önskar alla lycka till imorgon smile ! Tro på er själva smile ! Du kan mer än du tror!

Luft
Medlem

Registrerad: 2014-09-18

Tycker snarare att man ska se det positivt. Det finns sannolikhet att man gissar rätt på alla frågor (:

A complicated thing is just a bunch of simple things put together.

motorväg
Medlem

Det har väl säkert redan sagts, men fastna inte på svåra frågor. Det om något kommer att få upp dig i varv. Gå vidare, lös det du kan och kom tillbaka sen. Alla frågor är värda lika mycket, och du har väl knappast förväntningen på dig själv att du ska ta full pott smile

Inga PM, tack.

milkcat
Medlem

Tack så hemskt mycket för alla era svar. smile

Jag kom nyss hem från provet.
Jag känner mig glad och oväntat pigg. Det är många som påstår att man är dödstrött efter provet, men just jag känner mig helt som vanligt. I år var det pass 2 (verbal) som togs bort.
Ord-delen har blivit lättare om man jämför med t.ex. 1993.

I alla fall, tack för alla era svar. Lycka till med allt smile

Anya
Medlem

Registrerad: 2013-08-30

Jag kommer inte på mycket mer tips än de flesta som är nedskrivna, men typ ladda ner gratisappar? Finns hur många som helst. Öva på orddelen tillsammans med dina vänner på hemsidan ordprov.se
Jag skrev första gången i höst och det var nästan alldeles för sent läser sista året på gymnasiet och fick resultatet 1.0 förra gången. Tror knappast att jag kommer kunna höja mig, men tänker  alla fall ge det ett försök så följer tråden för tänkbara tips. Hoppas på att bli mer förberedd denna gång.
Ett allmänt tips som flera verkar ha koll på i tråden är : börja skriva i god tid, gör om provet flera gånger, oftast lyckas man höja sig efter ett antal försök.

Lycka till allihopa!

anirbas
Medlem

Registrerad: 2015-09-25

Jag har lånat hem boken "Den kompletta guiden till högskoleprovet". Har läst lite och den verkar beskriva provet utförligt!

capvk
Medlem

Registrerad: 2016-01-12

anirbas skrev:

Jag har lånat hem boken "Den kompletta guiden till högskoleprovet". Har läst lite och den verkar beskriva provet utförligt!

Får man fråga hur boken var? big_smile
Gjorde provet nu i höstas med 1.1 slutresultat. (dock väldigt ojämn i allt, de två kvantitiva fick jag 1.8 och 1.4 på, och hela verbala åt skogen)
Hur är boken på den verbala delen? Gör såklart provet i vår igen, men behöver främst träna på de verbala delarna, men vet inte om de verbala delarna är bokens bästa sida.
big_smile

capvk
Medlem

Registrerad: 2016-01-12

för att bidra till ämnet

- bli inte besviken om du får ett dåligt resultat ditt första hp. Som jag uppfattat det så får väldigt många ett bättre resultat den andra, tredje gången de gör provet. Jag gjorde istället mitt första prov i höstas och var inte hypad på att få ett bra resultat, utan jag ville göra det som ett test för att vara mer förberedd på kommande prov. (går just nu i 2an, planerar att göra varje prov tills jag går ut. Betygen går dock först, högskoleprovet har jag bara som en extraväg)

- Spring inte runt en massa på stan under rasterna. Du är där för att göra provet. Själv fick jag en del stressiga stunder under dagen, pga dålig planering.. Jag fick gå och köpa pennor och linjal 30 min innan provet, på rasten gick jag och en polare och käkade på den närmsta pizzerian.. dålig idé. Tog en massa tid och fick trycka i mig en kebabtallrik på 5-7 minuter och powerwalka tillbaka till provplatsen... Planera dagen och gör inget du inte behöver. ät inte snabbmat, blev helt trött efter det, och då får man den där känslan äh är inte provet slut snart, ååh det är en hund utanför fönstret omg

- Sov ordentligt. Det sista man vill bli är trött.. Att sova extra länge ett par dagar innan är säkert bättre.

Divergent
Medlem

Registrerad: 2015-07-14

capvk skrev:

för att bidra till ämnet

Jag fick gå och köpa pennor och linjal 30 min innan provet,

Jaså? Så det finns ställen som säljer pennor och linjaler som öppnar innan 08:00 på en lördag? Intressant.

milkcat
Medlem

Hej alla!

Hur går det för er? Hur känns det inför lördagens prov?
har ni tränat på något sätt?
Finns det något som ni är fundersamma över?

Faris
Medlem

Registrerad: 2013-02-05

Det mesta finns på internet överlag, något jag tror att folk lätt underskattar är att komma med rätt inställning. Släpp oron, andas och drabbas inte av panik.

Finns lite från tv4 på Youtube.

Lycka till på lördag!

"Folk lyckas förväxla nyheter med vad de läser i tidningarna." A. J. Liebling (1904-1963)

Diskuterar gärna juridik/filosofi/nationalekonomi Mål: Jur.kand

Woozah
Medlem

Registrerad: 2012-12-09

motorväg skrev:

Högskoleprovet är ingen magisk värld. Du ska ta dig igenom en hel skoldag med fem prov. Kan du verkligen göra det på "lite sallad"? Du får verkligen vara en mästare på kostcirkeln för att "lite sallad" ska ge dig både mättnaden och energin du behöver.

Allting är väl beroende på person. Jag har gjort tentor i 6 timmar utan att äta och det var inga problem. Jag drack vatten enbart, jag fick högsta resp. näst högsta på båda tentor.

Vad säger det? Ingenting, maten underlättar men är knappast allt.

milkcat
Medlem

Hej igen!

Finns det något mer användbart som inte har sagts ännu?

milkcat
Medlem

Ni som gjorde provet i april 2016, hur gick det för er?

Sidfot