Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Högskoleprovet

milkcat
Medlem

Registrerad: 2015-05-28

Högskoleprovet

Hej!

Jag tänker göra Hp-provet nu i höst.
Kan ni dela med er era resultat? Hur många gånger gjorde ni provet?
Hur gjorde ni?
Hur kändes det att göra provet?
Finns det några misstag som man kan undvika?

Berätta lite annat också det är väldigt intressant smile .

Senast redigerat av milkcat (2016-04-28 16:43)

Det är bättre att fråga och verka okunnig än att inte fråga och förbli det.

Globen
Medlem

Registrerad: 2013-01-02

Re: Högskoleprovet

Hej!

Jag själv gjorde provet 2 gg, första gången ingen förberedelse, fick jätte dåligt.. 0.2 Men gjorde om den och fick 0.5

Tänker inte göra den mer, har andra saker att tänka på. Hinner inte plugga till den och skolämnen, och därmed så har min utbildning lågt intagningspoäng under vårterminen, ja en av orsaken jag inte skriver igen för tredje gången.

Men önskar dig all lycka under provet, och hopppas du får ett braaa resultat

Rot
Medlem

Registrerad: 2015-07-16

Globen skrev:

Hej!

Jag själv gjorde provet 2 gg, första gången ingen förberedelse, fick jätte dåligt.. 0.2 Men gjorde om den och fick 0.5

Tänker inte göra den mer, har andra saker att tänka på. Hinner inte plugga till den och skolämnen, och därmed så har min utbildning lågt intagningspoäng under vårterminen, ja en av orsaken jag inte skriver igen för tredje gången.

Du fick 0 på verbala första gången och typ 0,3 på verbala andra gången? Ja, alltså den verbala delen är SVÅR - speciellt för en som har ett annat modersmål än Svenska.

Globen
Medlem

Registrerad: 2013-01-02

Rot skrev:

Globen skrev:

Hej!

Du fick 0 på verbala första gången och typ 0,3 på verbala andra gången? Ja, alltså den verbala delen är SVÅR - speciellt för en som har ett annat modersmål än Svenska.

Ja exakt 0 i första och 0.4 i andra (verbala delen)

I andra provet fick jag 0.6 i Kvantitativa delen samt 0.4 verbala delen
= 0.5

Linneamlf
Medlem

Registrerad: 2012-11-25

Fick 1,5. 1,4 på den kvantitativa delen och 1,6 på den verbala. Har enbart skrivit provet en gång. Mitt tips är att vara utsövd och försöka undvika "dumma fel". Skrev till exempel att 0,25% av 16 var fyra och dylikt.

milkcat
Medlem

Linneamlf skrev:

Fick 1,5. 1,4 på den kvantitativa delen och 1,6 på den verbala. Har enbart skrivit provet en gång. Mitt tips är att vara utsövd och försöka undvika "dumma fel". Skrev till exempel att 0,25% av 16 var fyra och dylikt.

Tack för tipset, uppskattar alla svar som jag har fått.
Finns det flera som har gjort provet?
Jag uppskattar alla svar. smile

Luft
Medlem

Registrerad: 2014-09-18

Jag har inte gjort provet men min bror gjorde provet och fick 1,4 första gången och han sa att det kan vara bra att läsa lite böcker innan för svenskadelen fast det är nästan ingen idé att förbereda sig inför orddelen något nämnvärt då det finns ofantligt många ord och bara några kommer med. Trots att du lärt dig 500 nya ord är sannolikheten liten att något av dessa kommer med

A complicated thing is just a bunch of simple things put together.

naturvetenskap00
Medlem

Registrerad: 2014-11-16

milkcat skrev:

Hej!

Jag tänker göra Hp-provet nu i höst.
Kan ni dela med er era resultat? Hur många gånger gjorde ni provet?
Hur gjorde ni?
Hur kändes det att göra provet?
Finns det några misstag som man ska undervisa?

Berätta lite annat också det är väldigt intressant smile .

Gjorde det första gången i våras. Fick 1,0, med 1,2 på kvantitativa delen och 0,8 på den verbala. Mitt tips är att redan innan provet kolla igenom provet för att se vilken typ av uppgifter som kommer. De kan vara lite svårt att svara på frågorna om man inte vet vad de är ute efter. Jag skulle kolla igenom de gamla proven och även att prova att göra de på utsatt tid. Då är de interaktiva proven en fördel (tiden mäts automatiskt). De finns på bl.a. http://studera.nu/hogskoleprov/infor-pr … amla-prov/             
När du gjort det så kan du också låna någon "högskoleprovs-guide" på biblioteket. Där förklarar hur man löser "högskoleprovs-uppgifter" på bästa sätt och förklarar vilka kunskaper de olika delarna prövar. Kom ihåg att anmäla dig i tid och att även betala anmälningsavgiften innan sista anmälningsdag!
Och det sista och viktigaste tipset! Stanna inte på en och samma uppgift för länge! Jag gjorde detta och det visade sig att om jag hade skippat den och koncentrerat på övriga uppgifter hade jag haft 1,1 som resultat! Repetera högstadiematten (jag gick i åttan när jag gjorde provet, börjar nian till höst). Hoppas mitt svar hjälpte dig och lycka till!

cogito
Medlem

Registrerad: 2015-08-04

Jag skall, likt några andra här i tråden, göra provet till hösten. Hur "laddar" ni inför det som komma skall?

War is peace. Freedom is slavery. Ignorance is Strenght - George Orwell (1903-1950).

Åsnan känns igen på öronen, den dumme på sina ord.

milkcat
Medlem

cogito skrev:

Jag skall, likt några andra här i tråden, göra provet till hösten. Hur "laddar" ni inför det som komma skall?

Jag har lånat en Hp-guide från biblioteket och jag försöker lära mig många ord. Det bästa är om man kan lära sig både engelska och svenska ord.
Dessutom försöker jag öka läshastigheten så att jag kan spara tid under provet.

cogito
Medlem

Registrerad: 2015-08-04

milkcat skrev:

cogito skrev:

Jag har lånat en Hp-guide från biblioteket och jag försöker lära mig många ord. Det bästa är om man kan lära sig både engelska och svenska ord.

Det känns ganska lönlöst att försöka »memorera» massor med ord, direkt ur ett häfte alltså. Jag anser att artiklar, fack- och skönlitteratur är den bästa källan till ett »lysande ordförråd».

Vilken guide har du lånat? Funderar på att köpa en.

War is peace. Freedom is slavery. Ignorance is Strenght - George Orwell (1903-1950).

Åsnan känns igen på öronen, den dumme på sina ord.

milkcat
Medlem

cogito skrev:

milkcat skrev:

cogito skrev:

Det känns ganska lönlöst att försöka »memorera» massor med ord, direkt ur ett häfte alltså. Jag anser att artiklar, fack- och skönlitteratur är den bästa källan till ett »lysande ordförråd».

Vilken guide har du lånat? Funderar på att köpa en.

Boken som jag har lånat heter "Den kompletta guiden till högskoleprovet". Den är ganska bra och det är inte jobbigt att läsa i den. Men jag vet inte om alla håller med mig eftersom vi alla har lite olika smak. smile

Senast redigerat av milkcat (2015-10-18 12:04)

milkcat
Medlem

Hej!

Jag har kommit på en fråga till som är jätteviktig.

Ni som har gjort provet, var det jobbigt med att tiden? Blir man mentalt trött av att ständigt ha tidspress och sedan rast? Hur lång tid tog det att göra provet sammanlagt med alla raster inräknat?

Och vad händer om man verkligen måste på toa? smile

naturvetenskap00
Medlem

Registrerad: 2014-11-16

milkcat skrev:

Hej!

Ni som har gjort provet, var det jobbigt med att tiden? Blir man mentalt trött av att ständigt ha tidspress och sedan rast? Hur lång tid tog det att göra provet sammanlagt med alla raster inräknat?

Det är väl lite individuellt om vad man tycker, personligen så var jag ändå ganska lugn (det kan ha att göra med att jag inte ska söka en högskoleutbildning, så jag kände inte mig stressad att få så bra resultat som möjligt). Mitt mål var mer att kolla hur det kändes att göra provet, så jag är väl förberedd tills jag "verkligen" ska göra provet på "allvar". Se till att ha med dig något att äta mellan pauserna och lunchen. Det är fem provpass på 55 minuter vardera. Ett av provpassen är dessutom ett "utprövningspass" som inte räknas med i resultatet. Se schema här: http://studera.nu/hogskoleprov/infor-pr … oleprovet/
När man väl börjat det första provet kändes det inte lika läskigt och det gick bra, men i slutet blev man less och undrade när det skulle ta slut. Angående det där om toa vet jag inte riktigt men jag tror inte att det är tillåtet.

milkcat
Medlem

naturvetenskap00 skrev:

milkcat skrev:

Hej!

Det är väl lite individuellt om vad man tycker, personligen så var jag ändå ganska lugn (det kan ha att göra med att jag inte ska söka en högskoleutbildning, så jag kände inte mig stressad att få så bra resultat som möjligt). Mitt mål var mer att kolla hur det kändes att göra provet, så jag är väl förberedd tills jag "verkligen" ska göra provet på "allvar". Se till att ha med dig något att äta mellan pauserna och lunchen. Det är fem provpass på 55 minuter vardera. Ett av provpassen är dessutom ett "utprövningspass" som inte räknas med i resultatet. Se schema här: http://studera.nu/hogskoleprov/infor-pr … oleprovet/
När man väl börjat det första provet kändes det inte lika läskigt och det gick bra, men i slutet blev man less och undrade när det skulle ta slut. Angående det där om toa vet jag inte riktigt men jag tror inte att det är tillåtet.

Jaha. Tack för länken, den är verkligen användbar.
Tack

sunsetflower
Medlem

Registrerad: 2015-05-21

Jag hittade "Så får du full pott på högskoleprovet" på biblioteket som e-bok. Har visserligen inte läst den men det kanske är värt ett försök? Jag antar att det finns fler fysiska böcker om högskoleprovet än e-böcker så det är nog värt att ta en tripp till biblioteket om du är intresserad! Ska också göra högskoleprovet, hoppas det går bra! Lycka till!

milkcat
Medlem

sunsetflower skrev:

Jag hittade "Så får du full pott på högskoleprovet" på biblioteket som e-bok. Har visserligen inte läst den men det kanske är värt ett försök? Jag antar att det finns fler fysiska böcker om högskoleprovet än e-böcker så det är nog värt att ta en tripp till biblioteket om du är intresserad! Ska också göra högskoleprovet, hoppas det går bra! Lycka till!

Den känner jag igen. Jag lånade den för länge sedan men jag tyckte inte att den var särskilt bra. Visserligen tar den upp vad som kommer på provet ungefär, men den är inte tillräckligt bra för att jag skulle rekommendera den till någon.

milkcat
Medlem

milkcat skrev:

sunsetflower skrev:

Den känner jag igen. Jag lånade den för länge sedan men jag tyckte inte att den var särskilt bra. Visserligen tar den upp vad som kommer på provet ungefär, men den är inte tillräckligt bra.

milkcat
Medlem

Är det någon som tänker göra provet den 24 oktober?

Har någon anmält sig?

Senast redigerat av milkcat (2015-08-25 18:11)

milkcat
Medlem

Jag ska anmäla mig till provet idag. Är det någon annan som är med?

milkcat
Medlem

Är det ingen som ska göra provet?

Faris
Medlem

Registrerad: 2013-02-05

Jag ska göra provet nu i oktober, mitt förra resultat låg på 1.6. Inte mycket mer jag kan tipsa om än det som framförts ovan, plugga översiktligt, kom utvilad och använd tiden rätt!

Lycka till!

"Folk lyckas förväxla nyheter med vad de läser i tidningarna." A. J. Liebling (1904-1963)

Diskuterar gärna juridik/filosofi/nationalekonomi Mål: Jur.kand

milkcat
Medlem

Vad satsar du på i år?

Vill du komma in på någon utbildning?

milkcat
Medlem

Det är ungefär 3 veckor kvar!!!

Är det någon som tränar? I sånna fall, Hur?

anirbas
Medlem

Registrerad: 2015-09-25

milkcat skrev:

Det är ungefär 3 veckor kvar!!!

Är det någon som tränar? I sånna fall, Hur?

Bumpar denna tråd då typ ingen svarat på den jag la ut igår.

Har ni något mer att tillägga om HP?

Senast redigerat av anirbas (2015-10-16 21:50)

Sidfot