Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Grundskolan
  •  » Hur mycket pluggar ni per dag? Hur många meritpoäng!

Hur mycket pluggar ni per dag? Hur många meritpoäng!

Moa nord
Medlem

Registrerad: 2014-06-03

Re: Hur mycket pluggar ni per dag? Hur många meritpoäng!

AbdullaMehdi skrev:

TeknikPöjke skrev:

Moa nord skrev:

Hemma pluggar jag åtta timmar.

Hur hinner du med det? Eller pluggar du så mycket under helgen?

Helgen låter mer sannolikt. Jag brukar plugga 4-6 timmar varje lördag och söndag. Jag repeterar bara på vardagarna.

Vaknar klockan 05:00 och pluggar 3-2,5 timmar tills skolan börjar, sen kommer jag hem kl 16:00 och pluggar till 22:00-23:00. Så jag hinner.

Senast redigerat av Moa nord (2015-05-30 13:33)

Naturvetenskap98
Medlem

Registrerad: 2015-01-01

Moa nord skrev:

AbdullaMehdi skrev:

TeknikPöjke skrev:

Hur hinner du med det? Eller pluggar du så mycket under helgen?

Helgen låter mer sannolikt. Jag brukar plugga 4-6 timmar varje lördag och söndag. Jag repeterar bara på vardagarna.

Vaknar klockan 05:00 lch pluggar 2 timmar tills skolan börjar, sen kommer jag hem kl 16:00 och pluggar till 22:00-22:30. Så jag hinner. Sen helger pluggar jag mera.

Det kommer inte hålla i längden för dig, tro mig. Jag brukade också plugga så mycket i grundskolan. Du kommer att bli skoltrött, speciellt när du inser att den tid du lagt ner inte har varit betydelsefull.

Jag vet att vi alla inte lär oss på samma sätt, men jag skulle vilja tipsa dig om något som kommer kanske att göra så att du inte behöver lägga ner så mycket tid. Anteckna på lektionerna det lärarna säger, och träna på dina anteckningar. När du vet att du kan dem, börja läs i din bok, då kommer du fördjupa dig mer i ämnet. Under tiden som du läser, skriv ner viktiga begrepp som är viktiga att kunna och träna på dem. Läs sedan igenom sidorna i boken igenom och försök att återberätta.

Det här fungerar för mig och jag pluggar inte längre så mycket, max 2h. Vet dock inte om det det är säkert att det gör det för dig.

Moa nord
Medlem

Naturvetenskap98 skrev:

Moa nord skrev:

AbdullaMehdi skrev:

Vaknar klockan 05:00 lch pluggar 2 timmar tills skolan börjar, sen kommer jag hem kl 16:00 och pluggar till 22:00-22:30. Så jag hinner. Sen helger pluggar jag mera.

Det kommer inte hålla i längden för dig, tro mig. Jag brukade också plugga så mycket i grundskolan. Du kommer att bli skoltrött, speciellt när du inser att den tid du lagt ner inte har varit betydelsefull.

Jag vet att vi alla inte lär oss på samma sätt, men jag skulle vilja tipsa dig om något som kommer kanske att göra så att du inte behöver lägga ner så mycket tid. Anteckna på lektionerna det lärarna säger, och träna på dina anteckningar. När du vet att du kan dem, börja läs i din bok, då kommer du fördjupa dig mer i ämnet. Under tiden som du läser, skriv ner viktiga begrepp som är viktiga att kunna och träna på dem. Läs sedan igenom sidorna i boken igenom och försök att återberätta.

Det här fungerar för mig och jag pluggar inte längre så mycket, max 2h. Vet dock inte om det det är säkert att det gör det för dig.

Hej, tack för dina tips. Får pröva det och se om det fungerar för mig.

crushxthree
Medlem

Registrerad: 2015-05-08

crushxthree skrev:

Det beror på vad vi gör i skolan och hur många inlämningar och prov vi har, men vanligtvis pluggar jag inte så mycket hemma per dag. Sen om vi har en inlämning kan jag sitta 4 timmar en dag och skriva på den. Jag pluggar också mycket i sista minuten.

Mitt meritvärde är just nu 21,25.

Nu har jag istället 21.46, vilket är värdet jag kommer gå ur gymnasiet med.

Måste dock lägga till att det stämmer att jag inte pluggar så mycket, men att jag nu sista veckan innan betygssättning satt säkert 3-5 timmar per dag och pluggade! Men man kan ju säga att det lönade sig, fick A i alla 8 ämnen nu det tredje året. big_smile

Senast redigerat av crushxthree (2015-05-31 09:50)

Moa nord
Medlem

crushxthree skrev:

crushxthree skrev:

Det beror på vad vi gör i skolan och hur många inlämningar och prov vi har, men vanligtvis pluggar jag inte så mycket hemma per dag. Sen om vi har en inlämning kan jag sitta 4 timmar en dag och skriva på den. Jag pluggar också mycket i sista minuten.

Måste dock lägga till att det stämmer att jag inte pluggar så mycket, men att jag nu sista veckan innan betygssättning satt säkert 3-5 timmar per dag och pluggade! Men man kan ju säga att det lönade sig, fick A i alla 8 ämnen nu det tredje året. big_smile

Grattis, bra jobbat! Vilket program går du på?

parveln
Medlem

Registrerad: 2012-09-13

Blir väl 30-60 minuter i genomsnitt per dag. Har 320 i meritpoäng men tror jag höjer mig. (Ska lägga ner mer tid under gymnasiet.)

From each according to his ability, to each according to his need.

Cpt.Spock
Medlem

Registrerad: 2014-11-19

Pluggar oftast dagen innan proven, cirka 30 minuter. Ibland mer och ibland mindre. Sedan när det kommer till inlämningar lägger jag så mycket tid som jag behöver, och varierar alltid beroende på inlämningen.

Utöver detta pluggar jag väl cirka 2 timmar matematik dagligen på egen hand. smile

Snittar väl A/B, och C i spanska, idrott och psykologi.

"If numbers aren't beutiful, I don't know what is." - Paul Erdős

crushxthree
Medlem

Registrerad: 2015-05-08

Moa nord skrev:

crushxthree skrev:

crushxthree skrev:

Grattis, bra jobbat! Vilket program går du på?

Tack! Samhäll med inriktning media. smile Tänkte plugga vidare på juristprogrammet.

Teknik314
Medlem

Registrerad: 2014-09-13

Hur har ni alla så höga betyg? Ingen i min klass har A i alla eller nästan alla ämnen. Har ni mjuka lärare eller? yikes

Sista året på Teknikprogrammet smile

shadowdance248
Medlem

Registrerad: 2014-11-11

TeknikPöjke skrev:

Hur har ni alla så höga betyg? Ingen i min klass har A i alla eller nästan alla ämnen. Har ni mjuka lärare eller? yikes

Samma här. Högst i min skola är 295 av en nia, fast i nian ger dem lite högre betyg än åttan i min skola.

Tomorrow, you wish you started yesterday.

Luft
Medlem

Registrerad: 2014-09-18

TeknikPöjke skrev:

Du kanske inte går på en skola där medianen i klassen ligger på höga poäng
(Betygen från nian)

Senast redigerat av luft är homogent (2015-05-31 14:31)

A complicated thing is just a bunch of simple things put together.

Red12
Medlem

Registrerad: 2015-04-27

crushxthree skrev:

crushxthree skrev:

Mitt mål med!

Teknik314
Medlem

luft är homogent skrev:

TeknikPöjke skrev:

Du kanske inte går på en skola där medianen i klassen ligger på höga poäng
(Betygen från nian)

Kan nog stämma. Skolan tog in 150 elever tongue

Plugghästen123
Medlem

Registrerad: 2014-04-26

Tror att jag kommer få A i de flesta ämnen och B och C i resten. Ca 2-3 A och 3-4 B och 1 C.

Nilo1
Avstängd

Registrerad: 2015-03-14

luft är homogent skrev:

AbdullaMehdi skrev:

luft är homogent skrev:

Jag pluggade 1 timme i veckan och fick ~ 320 poäng (Kommer inte ihåg)

bra skämt!

Skojar faktiskt inte.. Pluggar knappt på gymnasiet häller får ändå bra betyg!

Hur kan du säga att du inte pluggar mycket när du startar många trådar i två forum, matte och kemi. Hela du är en lögn ena sekunden säger du att du går i årskurs ett o sen nehöver du hjölp med ma 4 frågor.. -.-

parabel
Medlem

Registrerad: 2011-11-08

Nilo1 skrev:

luft är homogent skrev:

AbdullaMehdi skrev:

bra skämt!

Hur kan du säga att du inte pluggar mycket när du startar många trådar i två forum, matte och kemi. Hela du är en lögn ena sekunden säger du att du går i årskurs ett o sen nehöver du hjölp med ma 4 frågor.. -.-

Håller med men du behöver inte vara så hård mot honom!

nv/nv

Cpt.Spock
Medlem

Registrerad: 2014-11-19

Nilo1 skrev:

Det är självklart att han pluggar mer än vad han skriver i denna tråd, detta är ju trots allt en skryttråd så det är väldigt enkelt att skriva hur man helst hade velat plugga.

Hans frågor kring matematik 4 är rätt enkla frågor, som mest tyder på att han precis har börjat kolla lite lätt på det i förväg. Inget fel med det eller?

"If numbers aren't beutiful, I don't know what is." - Paul Erdős

Woozah
Medlem

Registrerad: 2012-12-09

Nilo1 skrev:

luft är homogent skrev:

AbdullaMehdi skrev:

bra skämt!

Måste man plugga mycket för att man har frågor? Du drar helt fel slutsats och jag tycker du bör tänka över ditt svar.

Nilo1
Avstängd

TeknikPöjke skrev:

Jätte konstigt tongue Folk säger att de pluggar 3-5h och det är när det är stress de sista veckorna innan avslutningen. I praktiken pluggar man nog 3-5h vanligtvis under en vanlig skoldag (om man bortser från lektionstid).

Jag har för mig att jag pluggar 4-5h/dag vanligtvis. Under de senaste 2 veckorna har jag pluggat mycket mer än så vilket gör att jag får mycket, mycket mindre sömn.

Och självklart håller jag med cpt.spock om att detta är en skryttråd. Tycker det är onödigt att ljuga, om man nu gör det, för vad är det personen i fråga tjänar på då? Verkligheten kommer att komma ikapp en, vare sig man vill det eller inte.

Faabz
Medlem

Registrerad: 2013-07-12

Känner mig som ett mongo när jag tittar in här, pluggar typ 4-5 timmar per dag och än så länge har jag;
Engelska 5 : A
Matte 2c : B
Svenska 1 : D
Kemi 1 : E
Biologi 1 : C
Spanska 3 : E/F (inte bestämt än men säkert F)

Kommer säkert att ha 17-18 merit i 3an medans utbildningen jag vill gå kräver 21,5 Q_Q

Senast redigerat av Faabz (2015-05-31 19:43)

Jag har inga drömmar, endast mål.

Teknik314
Medlem

Nilo1 skrev:

TeknikPöjke skrev:

Jätte konstigt tongue Folk säger att de pluggar 3-5h och det är när det är stress de sista veckorna innan avslutningen. I praktiken pluggar man nog 3-5h vanligtvis under en vanlig skoldag (om man bortser från lektionstid).

Jag har för mig att jag pluggar 4-5h/dag vanligtvis. Under de senaste 2 veckorna har jag pluggat mycket mer än så vilket gör att jag får mycket, mycket mindre sömn.

Och självklart håller jag med cpt.spock om att detta är en skryttråd. Tycker det är onödigt att ljuga, om man nu gör det, för vad är det personen i fråga tjänar på då? Verkligheten kommer att komma ikapp en, vare sig man vill det eller inte.

Haha, mitt högsta betyg är B, folk här har typ A i allt tongue

Nilo1
Avstängd

Faabz skrev:

Kommer säkert att ha 17-18 merit i 3an medans utbildningen jag vill gå kräver 21,5 Q_Q

vilket program vill du in på?

TeknikPöjke skrev:

hur ser dina betyg ut pöjk?

Faabz
Medlem

Registrerad: 2013-07-12

Nilo1 skrev:

Faabz skrev:

TeknikPöjke skrev:

Teknisk Fysik

Jag har inga drömmar, endast mål.

Teknik314
Medlem

Jag har B i
Svenska
Idrott
Teknik

Jag har C i
Kemi (ganska säker)
Engelska
Fysik

Ingen aning om matten.  hmm

Marsken
Medlem

Registrerad: 2015-06-11

Faabz skrev:

Nilo1 skrev:

Faabz skrev:

TeknikPöjke skrev:

Teknisk Fysik

Fokusera på matten och fysiken så kan du nog komma in via matte & fysik-provet. Annars finns ju högskoleprovet, men det krävs ungefär 1.7 för teknisk fysik, vilket är väldigt svårt att uppnå. Lycka till!

• Forum
  •  » Grundskolan
  •  » Hur mycket pluggar ni per dag? Hur många meritpoäng!

Sidfot