Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Bra betyg, men bekynnersam

cashaoo
Medlem

Registrerad: 2015-01-27

Bra betyg, men bekynnersam

Hej!

Går nu i sjuan (vårterminen) och har ganska bra betyg sammanlagt på 307.5 meritpoäng vilket motsvarar 9 A (4an från höstterminen), 3 B och 5 C. Inga D, E, F eller streck. Det känns bra än så länge och jag kämpar verkligen för att nå höga betyg, vilket jag gör. Då jag tänker gå i Naturvetenskapsprogrammet sätter jag höga krav på mig själv och det fungerar bra.

Jag är fundersam, dock. Jag har hört rykten om att i åttan sänks betygen drastiskt och att senare i nian blir det ännu värre för flera personer då man har nationella prov (vilket jag har erfarit i 6an, hemskt!). Jag blir då orolig när jag tänker på den tanken.

Jag vill därför höra era erfarenheter (ni som går i nian eller åttan, samt gymnasium) om hur det personligen har gått för er. Stämmer det att i åttan sänks betygen för er, tex? Blir det bara jobbigare ju högre man går?

Tråd flyttad till Grundskolan av moderator. /statement

It’s okay to not know, but it’s not okay to not try!

turpin
Medlem

Registrerad: 2014-12-04

Re: Bra betyg, men bekynnersam

Ja, det blir jobbigare desto äldre man blir wink Men det är liksom bara att glida med, och göra så gott man kan så brukar det löna sig. Men har läraren en gång höjt en så brukar de inte sänka igen i första taget.

/ 16 år och tokälskar matte
släng gärna iväg ett pm smile

Memerize
Medlem

Registrerad: 2014-11-05

Jag går just nu i 9:an. I 7:an var jag ganska så oseriös, tog inte läxorna på allvar och fick E, D och C i de flesta ämnen. Nu går jag i 9:an och jag har hela tiden höjt mig. Har kanske fortfarande inte de betyg jag vill ha men har lyckats kämpa mig till A i de flesta i alla fall. Jag har inte haft nationella prov ännu men kommer att ha det väldigt snart, själv är jag nervös för att mina betyg kommer sänkas.
Jag har haft kompisar som fått A redan i sjuan men som sedan sänktes i 8:an, men jag tror nog att det är läraren som inte är säker på vart eleven ligger och därför sänker betyg i stället för att höja. Sedan ökar ju kunskapskraven för varje år och läraren får på så vis mer att bedöma. De flesta som haft A i 7:an, och sänkt sig i 8:an har dock kunnat höja upp sig igen i 9:an igen.

Det blir jobbigare för varje år, och allra jobbigast i 9:an. Men kämpa på bara så kommer du klara det galant. Har du hängt med i 7:an och 8:an kommer det bli lätt för dig i 9:an. smile

Luft
Medlem

Registrerad: 2014-09-18

Tvärtom vad du snackar om.

Lärarna är sega med betygen i sjuan och åttan. Men generösa i nian. Även om du ligger på A-nivå i 7:an är det inte vanligt att få det i slutbetyg för lärare vill inte sänka senare. Om dina lärare tänker så ligger du bra till.. men om du har lärare som inte tänker efter.. Kan du mycket väl sänka dig!

6:an har egna kunskapskrav. 7-9.an har gemensamma tror jag. För att få ett A i sjuan måste du alltså klarat det som förväntas av ett A i nian.. Men jag är inte insatt så det kan mycket väl vara fel

A complicated thing is just a bunch of simple things put together.

apokalyptiskbok
Avstängd

Registrerad: 2013-01-16

Vad är problemet med nationella? Oroliga för att era glädjebetyg ska krossas eller? Besitter man den kunskapen som krävs för högsta betyg kommer NP vara en barnlek.

PKA= Politiskt korrekt akuten

cashaoo
Medlem

turpin skrev:

Ja, det blir jobbigare desto äldre man blir wink Men det är liksom bara att glida med, och göra så gott man kan så brukar det löna sig. Men har läraren en gång höjt en så brukar de inte sänka igen i första taget.

Ja, du har helt rätt antar jag. Hoppas det går bra framöver!

Det är bara den nervositet och ångesten som gör att jag sänker mig. Det känns så värdelöst!

cashaoo
Medlem

Memerize skrev:

Jag går just nu i 9:an. I 7:an var jag ganska så oseriös, tog inte läxorna på allvar och fick E, D och C i de flesta ämnen. Nu går jag i 9:an och jag har hela tiden höjt mig. Har kanske fortfarande inte de betyg jag vill ha men har lyckats kämpa mig till A i de flesta i alla fall. Jag har inte haft nationella prov ännu men kommer att ha det väldigt snart, själv är jag nervös för att mina betyg kommer sänkas.
Jag har haft kompisar som fått A redan i sjuan men som sedan sänktes i 8:an, men jag tror nog att det är läraren som inte är säker på vart eleven ligger och därför sänker betyg i stället för att höja. Sedan ökar ju kunskapskraven för varje år och läraren får på så vis mer att bedöma. De flesta som haft A i 7:an, och sänkt sig i 8:an har dock kunnat höja upp sig igen i 9:an igen.

Det blir jobbigare för varje år, och allra jobbigast i 9:an. Men kämpa på bara så kommer du klara det galant. Har du hängt med i 7:an och 8:an kommer det bli lätt för dig i 9:an. smile

Förstår dig, men det känns ofta som om de som får högre betyg i sjuan, får lägre i 9an.
T.ex
Om jag har A i matte nu, är det mer sannolikt att jag sänker mig till en av de andra betygen under i exempelvis 8an. Det gör att jag känner mig så förbannat värdelös även fast jag kämpar lika mycket. Nu har jag ju inte gått i 8an men läser andra trådar och håller med om vad de säger.

cashaoo
Medlem

luft är homogent skrev:

Tvärtom vad du snackar om.

Lärarna är sega med betygen i sjuan och åttan. Men generösa i nian. Även om du ligger på A-nivå i 7:an är det inte vanligt att få det i slutbetyg för lärare vill inte sänka senare. Om dina lärare tänker så ligger du bra till.. men om du har lärare som inte tänker efter.. Kan du mycket väl sänka dig!

6:an har egna kunskapskrav. 7-9.an har gemensamma tror jag. För att få ett A i sjuan måste du alltså klarat det som förväntas av ett A i nian.. Men jag är inte insatt så det kan mycket väl vara fel

Hos mig är det tvärtom. I 6an fick jag väldigt dåligtbetyg, men höjde mig nästa termin, och terminen efter det. Nu är jag i en ny termin. Och eftersom jag har nått så högt just nu, känns det som om jag ska sänka mig igen och i slutet i nian är det så dåligt betyg att jag inte kan komma in i NV på gymnasiet. Jag vill just sträva efter att gå NV och bli läkare. Det har stora krav.

waaterlover
Medlem

Registrerad: 2014-05-29

När jag gick i sjuan, åttan, nian så var mina betyg inte jätteimponerande. De var inte dåliga, men när jag sökte in på gymnasiet låg mitt meritpoäng på dryga 250. Alltså inte några supermegabra betyg.

Idag går jag på naturvetenskapsprogrammet och har fått A på (i princip) alla uppgifter och prov jag gjort sedan jag började gymnasiet. Med det här sagt ville jag bara säga att man inte behöver ha A i alla ämnen för att klara sig på naturvetenskapsprogrammet så länge man har relativt enkelt för de naturvetenskapliga ämnena!

Till din fråga ang. de nationella proven om de sänker en eller inte. För mig och för alla mina vänner när vi gjorde det för ett år sen när vi gick i nian, gick det väldigt bra. Vi alla var överens om att det var mycket lättare än vad vi förväntat oss och de proven gjorde att flera av mina betyg höjdes!

Men kom ihåg att bara för att du nu känner att du vill gå på naturkunskapsprogrammet (som jag själv förövrigt tycker är väldigt roligt och intressant!) behöver du inte de högsta betygen bara för att komma in. I min klass går det folk som haft heeelt olika betyg innan gymnasiet och det har inte alls varit avgörande för hur det gått för oss betygsmässigt. Pressa dig inte för hårt! smile

"Everyone is a genius. But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it's stupid." -A. Einstein

turpin
Medlem

Registrerad: 2014-12-04

Du behöver inte skyhöga betyg för att komma in på NV (sålänge du inte vill komma in på de absolut populäraste i typ sthlm, gbg), så du kan ta det lugnt smile Med 307p så kommer du in på så gott som allting smile

/ 16 år och tokälskar matte
släng gärna iväg ett pm smile

sneagel
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

apokalyptiskbok skrev:

Vad är problemet med nationella? Oroliga för att era glädjebetyg ska krossas eller? Besitter man den kunskapen som krävs för högsta betyg kommer NP vara en barnlek.

Detta kan inte belysas tillräckligt. Svårigheten på NP _definierar_ svårighetsgraden på de olika betygen. Det man får på NP är det betyg man förtjänar. Sen kan alla ha en dålig dag, och det är därför man har delprov (på universitetet försvinner den möjligheten, där tentar man av hela innehållet på ett 5-timmarstillfälle) men om man verkligen tycker att NP är för svårt, ja då har läraren gjort dig en björntjänst och gjort för lätta prov.

cashaoo
Medlem

apokalyptiskbok skrev:

Det behöver inte stämma, de flesta lärarna nuförtiden sätter höga betyg medan elevernas kunskap sänks, de är nog pengargiriga

shadowdance248
Medlem

Registrerad: 2014-11-11

Min högstadieskola är liknande Lufts.

När jag började skolan presterade jag på A nivå i kanske 8-11 ämnen, men fick endast 2 A i betyg. Jag var ganska besviken, men två lärare förklarade för mig att dem lärare är snåla i 7an eftersom de inte vill att jag ska sänka och för att de vill att jag ska fortsätta kämpa för högsta betyg.

Nu har jag höjt 30+ poäng, men inte pluggat något mer än jag gjorde innan. Lärarna har klart och tydligt blivit mindre snåla, men dem är fortfarande snåla. Jag tror att genomsnittet i hela min klass har höjts om jag ska vara ärlig.

I nian kommer det förmodligen bli så att lärarna blir ännu mindre snåla och ge det betyg man förtjänar.

Har faktiskt läst gamla nationella prov i historia och religion. Verkar inte vara så svårt alls, kommer ihåg nästan alla svar.

I min åsikt så ligger Nationella prov frågorna på E-C nivå, och det handlar nog mycket om att man ska komma ihåg.

Jag vet ju nu inte ifall din skola lider av glädje betyg, eller inte, men det kan vara så.
Du säger att du har 307.5p och du tycker att det är ganska bra. Antingen så kan det vara så att du har höga krav på dig själv, eller så kan det vara så att många i din skola ligger på 270-310 nivån som innebär att ni har glädje betyg, eller att eleverna är väldigt motiverade.

Titta på 9ans prov och se vad du tycker. Vissa saker kanske du inte lärt dig än, men du borde klara av frågorna utan problem med de betyg du har, med undantag av det du inte lärt dig än.
http://idpp.gu.se/digitalAssets/1454/14 … prov-a.pdf
  http://natprov.edu.uu.se/digitalAssets/ … lprova.pdf

Tomorrow, you wish you started yesterday.

cashaoo
Medlem

AbdullaMehdi skrev:

När jag började skolan presterade jag på A nivå i kanske 8-11 ämnen, men fick endast 2 A i betyg. Jag var ganska besviken, men två lärare förklarade för mig att dem lärare är snåla i 7an eftersom de inte vill att jag ska sänka och för att de vill att jag ska fortsätta kämpa för högsta betyg.

Nu har jag höjt 30+ poäng, men inte pluggat något mer än jag gjorde innan. Lärarna har klart och tydligt blivit mindre snåla, men dem är fortfarande snåla. Jag tror att genomsnittet i hela min klass har höjts om jag ska vara ärlig.

I nian kommer det förmodligen bli så att lärarna blir ännu mindre snåla och ge det betyg man förtjänar.

Har faktiskt läst gamla nationella prov i historia och religion. Verkar inte vara så svårt alls, kommer ihåg nästan alla svar.

I min åsikt så ligger Nationella prov frågorna på E-C nivå, och det handlar nog mycket om att man ska komma ihåg.

Jag vet ju nu inte ifall din skola lider av glädje betyg, eller inte, men det kan vara så.
Du säger att du har 307.5p och du tycker att det är ganska bra. Antingen så kan det vara så att du har höga krav på dig själv, eller så kan det vara så att många i din skola ligger på 270-310 nivån som innebär att ni har glädje betyg, eller att eleverna är väldigt motiverade.

Titta på 9ans prov och se vad du tycker. Vissa saker kanske du inte lärt dig än, men du borde klara av frågorna utan problem med de betyg du har, med undantag av det du inte lärt dig än.

Jag tror vi har glädjebetyg. Men vad jag vet har jag varit smartare men gglömt en massa saker. Det är därför jag känner att skolan är hopplös... och ja jag har  höga krav på mig själv.

Senast redigerat av cashaoo (2015-09-04 20:04)

shadowdance248
Medlem

Registrerad: 2014-11-11

cashaoo skrev:

AbdullaMehdi skrev:

Jag tror vi har glädjebetyg. Men vad jag vet har jag varit smartare men gglömt en massa saker. Det är därför jag känner att skolan är hopplös... och ja jag har  höga krav på mig själv.

Jag tror det är ganska normalt att glömma små detaljer. Men det borde sitta i bakhuvudet, så ifall du läser igenom gamla texter så borde du börja komma ihåg.

Det är bra att du är duktig i skolan, och har höga betyg, men pressa dig själv inte för hårt.

Ifall du är glad kommer du prestera bättre.

Tomorrow, you wish you started yesterday.

Woozah
Medlem

Registrerad: 2012-12-09

sneagel skrev:

apokalyptiskbok skrev:

Detta kan inte belysas tillräckligt. Svårigheten på NP _definierar_ svårighetsgraden på de olika betygen. Det man får på NP är det betyg man förtjänar. Sen kan alla ha en dålig dag, och det är därför man har delprov (på universitetet försvinner den möjligheten, där tentar man av hela innehållet på ett 5-timmarstillfälle) men om man verkligen tycker att NP är för svårt, ja då har läraren gjort dig en björntjänst och gjort för lätta prov.

Hur menar du? Menar du att föreskrifterna och alla läroplaner och målsättningar inom dessa är helt värdelösa om det inte finns NP? Då har du fel.

Sidfot