Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 2/B]Cirkulär rörelse

Newton jr
Medlem

Registrerad: 2013-12-31

[FY 2/B]Cirkulär rörelse

Hej! Jag har försökt lösa följande uppgift:

En bil med massan 1,2 ton passerar lägsta punkten mellan två backkrön med farten 85km/h. Bilen rör sig just då längs en cirkulär, vertikal bana med radien 150m. Hur stor kraft utövar bilen på vägen då ?

Jag vet att de krafter som verkar är dels tyngdkraften mg och en normalkraft Fn från vägbanan där Fn>mg

och en kraftresultat Fc som verkar mot banans centrum Fc=Fn-mg är inte den sökta kraften lika stor som Fn?

alltså Fn=Fc+mg= (mv^2/r)+mg.

svaret är 16,2kN

voun
Medlem

Registrerad: 2012-05-22

Re: [FY 2/B]Cirkulär rörelse

Newton jr skrev:

Hej! Jag har försökt lösa följande uppgift:

En bil med massan 1,2 ton passerar lägsta punkten mellan två backkrön med farten 85km/h. Bilen rör sig just då längs en cirkulär, vertikal bana med radien 150m. Hur stor kraft utövar bilen på vägen då ?

Jag vet att de krafter som verkar är dels tyngdkraften mg och en normalkraft Fn från vägbanan där Fn>mg

och en kraftresultat Fc som verkar mot banans centrum Fc=Fn-mg är inte den sökta kraften lika stor som Fn?

alltså Fn=Fc+mg= (mv^2/r)+mg.

svaret är 16,2kN

Hej

Fc=mv^2/r som är kraftresultanten till Fn samt Fg=mg. Vi söker Fn eftersom det är motkraften till den kraft bilen utövar på vägen. Det gäller att Fc=Fn-mg och då är Fn=Fc+mg=mv^2/r+mg som då blir ungefär 16,2 kN. Tänk på att vikten ska vara i kg och hastigheten i m/s.

Naturaren98
Medlem

Registrerad: 2016-11-05

Varför är vi utefter normalkraften, borde det inte vara tyngdkraften då det är den som bilen verkar på vägen och inte normalkraften?

Bubo
Medlem

Registrerad: 2015-12-28

"En cirkulär vertikal bana med radien 150m". Det betyder att bilen rör sig på samma sätt som om den gungade i ett 150m långt rep.

Ett föremål som gungar i ett rep påverkas dels av tyngdkraften, och dels av centripetalkraften i den cirkulära rörelse.

Sidfot