Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Vad är massa?

ina
Medlem

Registrerad: 2009-04-06

Vad är massa?

Hur skulle du definiera massa... alltså vad är massa egentligen? (Ex atommassa, molekylmassa...)

One who asks a question is a fool for five minutes; one who does not ask a question remains a fool forever.

Matias Ekstrand
F.d. moderator

Registrerad: 2008-07-18

Re: Vad är massa?

Legitimerad apotekare, molekylärbiolog, kemist.
Doktorand vid institutionen för medicin, Göteborgs universitet.
Naturvetenskap.org - Kemi, biologi, fysik och matematik.   Publikationer

ina
Medlem

Jag kikade på wikipedia innan jag la ut frågan på forumet, men jag tyckte det var lite svårt att förstå... Har börjat med Kemi A ganska nyligen, o tycker det är väldigt svårt att komma in i "kemi-tänket" liksom, så jag fick lite hjälp av en kompis som läst en del kemi med diverse frågor jag hade, och så pratade vi om massa hela tiden, så jag ställde frågan, men vad är massa egentligen?
Han kunde inte svara på det... lite roligt tycker jag, eftersom det är ett så grundläggande begrepp inom kemin... Liksom är det en vikt, en storlek eller volym eller ett antal av nånting..? Antingen är jag helt bortblåst, eller så framgår det inte riktigt av texten... Lite rädd att det är det förra, men men... smile

One who asks a question is a fool for five minutes; one who does not ask a question remains a fool forever.

Matias Ekstrand
F.d. moderator

Massa är den mängd materia som ett ämne innehåller. Du kan säga att det är hur mycket ämnet väger, trots att vikt är fel sätt att beskriva det på eftersom tyngdkraften är lite olika på olika delar av jorden.

Ett gram av ett grundämne är alltid kopplat till en viss mängd av atomer som finns av just det ämnet, och det varierar inte pga olika tyngdkraft.

ina
Medlem

Så materia är beståndsdelar av ett ämne, tex atomer, och massan är vikten av dessa atomer, o mäts i gram, men eftersom det väger så otroligt lite, så använder man u istället för gram?

Och mol är antalet beståndsdelar, men det kan vara både t.ex atomer eller molekyler?

Och molmassan är hur mycket 1 mol av något ämne väger i gram?

-------

Menar du att saker blir tyngre pga tyngdkraften? Att saker väger olika på olika platser? Så i princip så kanske man väger mindre i Sverige än vad man gör i Australien? Borde inte vikten av ett ämne vara så mycket som det väger utan påverkan från tyngdkraften? Det borde man väl kunna räkna ut?
Om "vikt är fel sätt att beskriva det på", borde inte det betyda att massan skulle vara olika beroende på var man mäter den, o vilken tyngdkraft det är där? Men det är den väl inte?

Oj, det blev en hel del frågor...

Matias Ekstrand
F.d. moderator

Vikt mäts som en kraft i newton, eftersom tyngdkraften varierar är vikten olika. Jag är inte expert på detta, är mer folk som kan fysik som kan svara på frågorna om vikt.

De kemiska bitarna kanske du får mer klarhet i om du läser här:
http://naturvetenskap.org/index.php?opt … Itemid=100

Toppace
Medlem

Registrerad: 2006-10-30

Är inte massa en täthetsfunktion i ett finit rum|finit tid?

Senast redigerat av Toppace (2009-04-21 01:15)

ina
Medlem

Ok, tack för hjälpen! smile

Xerxes
Medlem

Registrerad: 2007-10-01

Massa kan betyda en massa olika saker men i den betydelse som här är aktuell är massa ett annat namn för det som förr brukade kallas vikt.

Svaret på vilken massa (eller vikt) en kropp har kan tex vara 0,235 kg (om en apelsin) eller 1,66E-27 kg = 1 u (om en proton).

En kropp som har massan (eller vikten) 1 kg på jorden har samma massa (eller vikt) i rymden eller på månen.

Kroppens tyngd kan däremot variera beroende på omständigheterna.

Anledningen till namnbytet kan vara att man velat anpassa sig till andra språk, framför allt engelska.

Rayan
Medlem

Registrerad: 2010-12-23

massa är konstant vart du en är

If you never try, you never know!

oggih
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

Matias Ekstrand är alltså lite fel ute där. Massa och vikt är, precis som Xeres säger, samma sak.

Du ska verkligen inte känna dig dum som funderar på vad massa betyder, det är nämligen ett ganska komplext begrepp. I grund och botten tror jag man kan säga att det handla om ett sätt att mäta hur mycket materia att föremål innehåller. Jorden har större massa än en apelsin, eftersom jorden innehåller mer materia än apelsinen.

En väteatom som (oftast) bara innehåller en proton och en elektron innehåller mindre materia än en heliumatom som (oftast) innehåller två protoner, två neutroner och två elektroner. Därför säger man att väteatomen har mindre massa än heliumatomen.

En vanlig enhet för massa är kg, men när det handlar om kemi är enheterna g (gram) och u vanligare.

Senast redigerat av oggih (2010-12-23 07:53)

Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.

Matias Ekstrand
F.d. moderator

Erkänner mitt felsteg. Vikt och massa är samma sak. Det är tyngd som varierar med lokal tyngdkraft.

Blandade ihop begreppen på grund av engelskans "weight" som rent vetenskapligt översätts till svenskans begrepp för "tyngd" men låter som "vikt".

Poolpt
Medlem

Registrerad: 2007-09-27

Ett föremåls "tyngd" beror dels på massan och dels på föremålets acceleration i ett gravitationsfält.
Tyngden är en "vektor", dvs. en storhet med både storlek och riktning. Tyngdens riktning är densamma som riktningen på gravitationsfältet.

Ett föremåls "massa" kan sägas bero på antalet elementarpartiklar (kvarkar+elektroner) föremålet är uppbyggt av.
Massa är en "skalär" storhet, dvs en storhet som saknar riktning.

If people do not believe that mathematics is simple, it is only because they do not realize how complicated life is.

Sidfot