Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 3/C] förståelse av polynom.

Wedde
Medlem

Registrerad: 2014-04-30

[MA 3/C] förståelse av polynom.

Om biljettpriset till en tennismatch är p kr uppskattar man antalet åskådare N(p) kan beräknas med
N(p) = 3000-20p
Beräkna N(140) och tolka resultatet.

Uträkningen är självklart inte svår men jag märker att jag har svårt att förstå den här typen av frågor som gör det onödigt svårt när det kommer svårare frågor. Vill någon pedagogisk själ förklara hur man tacklar en sådan här fråga på bästa sätt? Är ute efter förståelse.

Smutsmunnen
Medlem

Registrerad: 2010-04-18

Re: [MA 3/C] förståelse av polynom.

Funktionen heter N(p) det betyder att p betecknar variabeln, i det här fallet biljettpriset.

Själva beräkningsbiten bör inte vara så svår, i uttrycket 3000-20p byter du ut p, eller vilken variabel du råkar ha, mot 140, eller vilket annat värde det är du vill veta, och räknar alltså ut 3000-20*140.

Att tolka uppgiften blir i det här fallet något i stil med: Om biljetterna kostar 140 kronor så kommer det 200 åskådare.

Mer allmänt: Om du har en funktion f(x) och f(a)=b så kan det i ord formuleras: Om x = a så är f(x)= b.
Sedan kan du tänka igenom vad x och f(x) betecknar, det är oftast helt enkelt givet i problemet, I det här fallet betecknar variabeln biljettpriset och funktionens värden betecknar antalet besökare. Så tolkningen blir: om biljettpriset = 140 så antalet besökare = 200.

Stajl
Medlem

Registrerad: 2016-05-08

Hej, är själv på denna frågan, som sagt, uträkningen är enkel, men jag undrar vart kommer 3000 ifrån ?
Vad är det ?

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Stajl skrev:

Hej, är själv på denna frågan, som sagt, uträkningen är enkel, men jag undrar vart kommer 3000 ifrån ?
Vad är det ?

3000 är det antal åskådare som skulle komma om biljettproiset vore 0 kronor, dvs om det vore gratis.

Om det är ett populärt arrangemang så kan man ju anta att man skulle fylla arenan helt i det fallet.
3000 skulle då kunna vara arenans kapacitet, dvs hur många åskådare som får plats helt enkelt.

Nothing else mathers

Sidfot