Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 3/C]Sannolikheter och utfall

mattans
Medlem

Registrerad: 2012-08-14

[MA 3/C]Sannolikheter och utfall

Hej, har fastnat på en uppgift

Jag tänkte först att jag ska skriva (1/3)^4 men får 16/81. Svaret är 65/81

Vid ett försök inträffar antingen utfallet A eller utfallet B varvid P (A) = 1/3 och P (B) = 2/3. Försöket upprepas fyra gånger varvid upprepningarna sker oberoende av varandra. Beräkna sannolikheterna för följande händelser:

a) A inträffar minst en gång, Jag tänkte först att (1/3)^4 men får 1/81. Svaret är 65/81. Samma problem har jag på b) uppgiften

b) A inträffar minst två gånger

c) Till en av upprepningarna av försöket definieras en stokastisk variabel X sådan att X = 1 om A inträffar och X = 0 om B inträffar. Bestäm sannolikhetsfördelningen för X och beräkna väntevärde och varians för X.

d) Definiera en stokastisk variabel Y som antal gånger utfallet A inträffar bland de fyra upprepningarna. Skriv upp frekvensfunktionen och fördelnings- funktionen för Y . Lös uppgifterna a och b med hjälp av sannolikhetsfördelningen för Y .

e) Bestäm väntevärde och varians för Y .

Senast redigerat av mattans (2014-10-05 12:01)

supernovan
Medlem

Registrerad: 2014-10-03

Re: [MA 3/C]Sannolikheter och utfall

Hej!
På första uppgiften tänkte du tvärt om, du har räknat ut sannolikheten för att a händer fyra gånger! Det du vill räkna ut är att a inträffar en eller flera gånger. Detta går att göra genom att beräkna alla möjliga utgångar eller att du beräknar sannolikheten att det inte händer och subtraherar det. I ditt fall så kommer a inte träffa en enda gång om b händer på alla kasten.
så 1 - (2/3)^4 borde vara rätt svar.

Senast redigerat av supernovan (2014-10-05 13:18)

Studerar till civilingenjör i teknisk matematik på LTH, borde kanske kunna mer matte vid det här laget.

ellenpersson123
Medlem

Registrerad: 2016-08-27

-

Senast redigerat av ellenpersson123 (2017-01-25 19:57)

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Visa hur långt du har kommit!

ellenpersson123
Medlem

Registrerad: 2016-08-27

Löst den! Tack ändå!

Sidfot