Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Hur veta om ett ämne är en dipol?

[KE 1/A] Hur veta om ett ämne är en dipol?

kwame
Medlem

Registrerad: 2012-03-26

[KE 1/A] Hur veta om ett ämne är en dipol?

Så, jag läser Kemi på distans och det kan bli lite svårt att förstå vissa saker!
Om denna förskjutning tillsammans med andra laddningsförskjutningar inte är symmetriska i molekylen, kommer molekylen att bli en dipol, med en mer negativ och en mer positiv ände.

Jag har då frågan: "Vilka av följande molekyler är dipoler:
a) BR(2)
b) H(2)S
c) HBr
d) SiH(4)
e) CS(2)
f) PCl(3)

Svar: H(2)S, HBr och PCl(3) (enligt facit)
Men då är frågan HUR kan jag komma fram till det här?
Hur kan jag se att "laddningsförskjutninganra är inte symmetriska och den får en mer negativ och postiiv ände"?

edit: Finns det någa bra hemsidor/youtube där jag kan kolla på rent allmäna videos om Kemi och saker jag kan ha användning för i Kemi 1? Skulle gärna ha någon typ av genomgång någontsans då det är lättare att få förståelse då.

Senast redigerat av kwame (2014-06-04 04:17)

Willman
Medlem

Registrerad: 2014-02-17

Re: [KE 1/A] Hur veta om ett ämne är en dipol?

Kolla upp Magnus Ehringer på Youtube, riktigt duktig lärare, superbra på att förklara!

Woozah
Medlem

Registrerad: 2012-12-09

H2S är vatten fast med en svavelmolekyl. Eftersom den är böjd och en molekyl är mer elektronegativ är de andra så kommer en laddningsförskjutning hända. Samma med HBr, du har en starkare och en svagare elektronegativ atom så den starkare kommer helt enkelt att ta mer av elektronen åt sitt håll.

Tittar du på Br2 så är det två lika molekyler med exakt samma elektronegativitet, de går helt enkelt med på att dela elektronen lika.

Detta fungerar på alla, förutom kisel som är en broder av kol, och dessa kan vara lite mer krångliga. Principen är i.a.f. att vätena drar lika mycket åt alla håll att ingen laddningsförskjutning kan hända. Jämför med t.ex. CH4 och CH3OH, där du har en laddningsförskjutning i metanolen men inte i metanet.

Senast redigerat av Woozah (2014-06-04 04:53)

kwame
Medlem

Så det gäller att lära sig ämens elektronegativitet alltså?
Dvs om det är hög skillnad i elektronegativitet så kommer det alltså vara en Dipol?

Woozah
Medlem

kwame skrev:

Så det gäller att lära sig ämens elektronegativitet alltså?
Dvs om det är hög skillnad i elektronegativitet så kommer det alltså vara en Dipol?

Det finns tabeller i din formelsamling, men mycket handlar om elektronegativitet.

Nja, det finns olika typer av bindningar. Om det handlar om stora skillnader brukar man ofta säga att det blir jonbindningar, då är elektronegativitetsskillnaden ofta >1,8.

Läs på om elektronegativitet och vilka bindningar som kan uppstå så förstår du det nog lite bättre, använd din bok eller wikipedia(som jag tycker är relativt bra inom kemin).

kwame
Medlem

Hmm, men jag förstår isåfall fortfarande inte.
Hur vet jag om ett ämne är en dipol? Vad ska jag kolla på?
Hur vet jag att det blir en laddningsförskjutning?

Jag förstår vilka bindningar som sker och hur man kommer fram till det, men det är hur man kommer fram till om det är en Dipol som jag inte förstår.

Senast redigerat av kwame (2014-06-04 06:30)

Woozah
Medlem

kwame skrev:

Hmm, men jag förstår isåfall fortfarande inte.
Hur vet jag om ett ämne är en dipol? Vad ska jag kolla på?
Hur vet jag att det blir en laddningsförskjutning?

Jag förstår vilka bindningar som sker och hur man kommer fram till det, men det är hur man kommer fram till om det är en Dipol som jag inte förstår.

Ska man långdra det: du lär rita upp molekylen och ta en närmre titt om det ser ut att finnas någon laddningsförskjutning samtidigt som du vet vilka ämnen som är elektronegativa. Kanske någon annan har ett smart tips.

KaptenKrok
Medlem

Registrerad: 2012-10-08

Om en molekyl är polär avgörs inte enbart av de ingående atomernas elektronegativitet. Men ligger delvis till grund för det.

Ett exempel: CO2 (koldioxid) har polära band, med partiella positiva laddningar på C-atomen och negativa på O-atomen. Men eftersom molekylen är linjär (arrangerad: O-C-O), kommer dipolmomenten riktade från O-atomerna mot C-atomen att vara lika stora men motriktade. Resulterande i att dipolmomenten tar ut varandra, och molekylen blir inte polär.

Woozah
Medlem

KaptenKrok skrev:

Om en molekyl är polär avgörs inte enbart av de ingående atomernas elektronegativitet. Men ligger delvis till grund för det.

Ett exempel: CO2 (koldioxid) har polära band, med partiella positiva laddningar på C-atomen och negativa på O-atomen. Men eftersom molekylen är linjär (arrangerad: O-C-O), kommer dipolmomenten riktade från O-atomerna mot C-atomen att vara lika stora men motriktade. Resulterande i att dipolmomenten tar ut varandra, och molekylen blir inte polär.

Det är jag medveten om, det var därför jag bland annat sa att hen borde rita upp molekylerna och sätta ut alla elektroner så man ser hur den ser ut. smile

kwame
Medlem

Ni menar att jag ska sätta ut o kolla bindningarna? t.ex H2O

Väte innehåller enbart 1 elektron, syre innehåller 8 elektroner varav 6 är valens elektroner:

Då behöver Syret 2 elektroner för att få ädelgasstruktur och Väte 1.
Därav blir strukturen:
H           H
   '': O : ''
      ''
Hoppas ni förstår hur jag menar. Om det hade varit H-O-H så hade vätet fått 1 elektron för mycket och förlorat sin ädelgasstruktur. Därav ser man att det är en dipol, right?

Senast redigerat av kwame (2014-06-06 05:46)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Nej, jag förstår inte hur du menar att vattnets struktur är. Det ser ut att vara 10 elektroner runt syret i en konstig ringdans.

Det skall vara 8 elektroner runt syret, d v s 4 elektronpar. På två av elektronparen sitter det en väteatom. (De elektronparen består av en elektron från syret och en från vätet.) De båda andra elektronparen är fria, och båda elektronerna i de paren kommer från syret. Om vi för enkelhets skull tänker att de fyra elektronparen ligger i samma plan (som ett plustecken) skulle man kunna tänka sig två varianter av vatten: Dels att H-O-H ligger på en rät linje, dels att de ligger i en vinkel. I båda fallen kan vi räkna med att vätet blir positivt och syreatomen negativ. I det första (linjära) fallet skulle de båda positiva laddningarna dra prcis lika starkt åt motsatt håll - d  v s de tar ut varandra. I det krökta fallet skulle (exempelvis) ett väte vara positivt åt norr och det andra åt öster. I så fall blir molekylen positiv i nordost och negativ i sydväst.

I själva verket ligger de fyra elektronparen inte i samma plan, utan pekar mot hörnen i en tetraeder, men det funkar i alla fall precis som i det krökta fallet i förra stycket.

Vad menar du med din näst sista mening "Om det hade varit H-O-H så hade vätet fått 1 elektron för mycket och förlorat sin ädelgasstruktur"? Jag förstår varje ord för sig men har ingen aning om vad du menar.

kwame
Medlem

Jag förstår fortfarande inte hur jag kan se om ett ämne är en dipol?         O
Låt säga att jag inte visste om vatten hade en struktur som H-O-H eller H    H

Hur kan man veta det? Det går ju få ädelgasstruktur vilket som.
    ..
H: O :H
    ''
Här har syre 2 fria elektronpar och 8 elektroner totalt, väte har 2 elektroner och korrekt fördelning.
                                           O
Blir ju även samma sak för H    H, 2 fria elektronpar, 8 elektroner totalt.
Hmm, blir verkligen förvirrad.

Smaragdalena
Medlem

Nä, just det. Om du inte vet vilken struktur ett ämne har, kan du inte veta om det är en dipol eller inte. Men å andra sidan, om du vet ifall ett visst ämne är en dipol (eller inte) så kan du dra vissa slutsatser om ämnets uppbyggnad.

kwame
Medlem

Aha okej!
Så jag får helt enkelt memorera vilka ämnen som är dipoler eller inte? Eller ja, snarare memorera deras uppbyggnad. Då förstår jag iaf lite mer, trodde det fanns något "enkelt" sätt att kunna dra slutsatsen att det är en dipol.

Smaragdalena
Medlem

Du behöver inte lära dig alla strukturer utantill, särskilt när det gäller organiska föreningar - lär dig att -OH och =O bidrar till att göra föreningarna polära, och kolla så att inte symmetrin gör att laddningsförskjutningarna tar ut varandra. Salter är "molekyler som är så mycket dipol att de har spruckit isär". Bara detta gör att du kan gissa en stor del av alla ämnen. Men att lära sig ämnenas uppbyggnad är att rekommendera i alla fall, om man är tillräckligt intresserad.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Hur veta om ett ämne är en dipol?

Sidfot