Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 4/D]Normalfördelning på räknare

Rosaramen
Medlem

Registrerad: 2013-04-16

[MA 4/D]Normalfördelning på räknare

Hej!

Jag räknar med normalfördelning med hjälp av integralfunktionen i räknaren men helt plötsligt så ville den inte längre.

Har normalfördelningen: LaTeX ekvation

Och jag skriver in denna in räknaren såhär: LaTeX ekvation

^ denna symbol vid upphöjda tal och pi går inte att få in med MathSymbolizer.

Jag skriver in detta, men för det första så hittar jag inte hittar jag inte min graf när jag tar fram den. När jag sen ska använda integralfunktionen, och ska välja lägsta tal så säger den ERROR: INVALID eller liknande.

Vad är det jag gör för fel? Är det något jag skrivit in fel? Kan vara lätt att jag missat en parentes eller nåt? Och om det inte funkar på detta sett, hur gör jag då? Har för mig att det ska finnas ett till sätt att integrera på räknaren.

Tack på förhand!

Rosaramen
Medlem

Registrerad: 2013-04-16

Re: [MA 4/D]Normalfördelning på räknare

Puff

bebl
Medlem

Registrerad: 2009-04-21

Menar du LaTeX ekvation

jo LaTeX ekvation går visst att få med med  MathSymbolizer skriv \pi inom [tex ] [ /tex]  utan blanktecken

och  ^  skriv tecknet två gånger och radera den andra skrivningen

bokslukaren
Medlem

Registrerad: 2008-11-05

Rosaramen skrev:

Hej!

Jag räknar med normalfördelning med hjälp av integralfunktionen i räknaren men helt plötsligt så ville den inte längre.

Har normalfördelningen: LaTeX ekvation

Och jag skriver in denna in räknaren såhär: LaTeX ekvation

^ denna symbol vid upphöjda tal och pi går inte att få in med MathSymbolizer.

Jag skriver in detta, men för det första så hittar jag inte hittar jag inte min graf när jag tar fram den. När jag sen ska använda integralfunktionen, och ska välja lägsta tal så säger den ERROR: INVALID eller liknande.

Vad är det jag gör för fel? Är det något jag skrivit in fel? Kan vara lätt att jag missat en parentes eller nåt? Och om det inte funkar på detta sett, hur gör jag då? Har för mig att det ska finnas ett till sätt att integrera på räknaren.

Tack på förhand!

Om du har en texas instrument så kan du gå in på distr (2nd VARS) och välja 2. Normalcdf. Där skriver du in undre gräns, övre gräns, medelvärde, standardavvikelse.

Då slipper du skriva hela integralen på räknaren. Den gäller dock endast när det är normalfördelat och inte för de andra täthetsfunktionerna.

Sidfot