Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Svenska
  •  » Filmanalys/historia om filmen die welle

Filmanalys/historia om filmen die welle

Gabhe
Medlem

Registrerad: 2011-11-26

Filmanalys/historia om filmen die welle

Hej! Jag har sett filmen die welle och ska analysera om 2 frågor
så frågorna går till de som har sett filmen die welle.

1. fundera över lärarens roll  filmen. Diskutera lärarens roll och framförallt ansvarsfrågn.. Med tanke på att vissa elever förlorar sig finns läraren där för att fånga upp de? Motivera dina tankegångar?

Ja alltså, han blev ju som en Gud för de i stort sett, de löd allt han sa oavsett vad det än handlade om. Han fick det stora ansvaret att leda de o vissa förlorade sig själva i honom, ja som te.x tim som tog sitt liv för att vågen gick upp i rök osv.
Men om ni fick den frågan då? Vad skulle ni svara, tacksam för svar

2. Eleverna i filmen är vana vid att nyttja internet och andra digitala medier i uppbygnnaden av die welle  och mycket sker på hemsidor. Är nyttjandet av digitala medier farligare och mer desturktivt än nazistysklands massmöten?
Ja här har jag ingen idé alls, någon som skulle kunna hjälpa mig här med, tacksam för svar!

Tack smile

Gabhe
Medlem

Re: Filmanalys/historia om filmen die welle

ingen som kan hjälpa mig?

Ingemar
Medlem

Registrerad: 2013-11-14

Det var väl 30 år sedan jag såg originalet och fem år sedan jag såg den tyska versionen, men jag gör ett försök:

Läraren i filmen "Vågen"/Die welle får ju eleverna att bli totalitära och fostras i att lyda utan att ifrågasätta. När sedan eleverna utövar det maktspråket mot varandra klarar inte läraren av att hantera situationen och eleverna får klara sig själva utan styrning medan läraren försöker få sitt eget privatliv att fungera. Mest tydligt gäller det stackars Tim(?) som frivilligt står och hugger ved åt läraren eftersom han äntligen hittat sin plats i livet. Ser du de bortklippta scenerna på slutet av dvd:n finns en mycket bättre filmscen kring detta.

Fråga 2 är mer ett tyckande, men extrema grupper på både höger- och vänsterkanten har lärt sig att kommunicera effektivt och säkert med krypterade sessioner för att snabbt nå ut med känslig information på ett sätt som var helt omöjligt på 30-talet.

Fråga om: GE, HI, RE, SH, SV, TK, SL eller IT i grundskolan
Titta mer: http://www.grundskoleboken.se/
Jag besvarar även frågor kring betyg, åtgärdsprogram och rättigheter/skyldigheter i grundskolan

Gabhe
Medlem

1. Ja okej, men hur gäller det ansvaret då? Kan man analysera kring det? Han blossade upp allt men kunde inte ändra på det?

fråga 2. Finns det något mer då att tillägga här?

en extra fråga (bara nyfiken): vad tror du skulle hända om ''Herr wenger'' inte hade valt att upplösa gruppen?

Senast redigerat av Gabhe (2014-03-30 08:26)

Ingemar
Medlem

Om du får tag på originalet är kopplingen till fascism/nazism tydligare. Läraren skapar en grupp som anser sig bättre än de andra. En grupp som rätt snart börjar bli mer och mer elak mot de väljer att inte vara med eller som helt enkelt inte platsar i gruppen. Där har fascismen skapats. Fascism i sig är inte automatiskt ond, men den blir det när den "starka" gruppen ger sig på de "svaga" individerna. Här skulle en stark ledare gått in och avslutat eller styrt upp, men läraren i den tyska filmen är en svag ledare (till skillnad från den amerikanska i originalfilmen) och klarar inte av det på ett bra sätt. Die Welle slutar med ett tal där han får eleverna att inse att de blivit onda osv. medan det i den amerikanska originalfilmen slutar med att läraren vill visa "Vågen" gruppen deras riktiga ledare, samlar all i aulan och visar Hitler när han talar på 30-talet.

Ett riktigt massmöte där alla människor är samlade på samma ställe kan skapa något som kallas "masspsykos" ungefär som fotbollsfans kan drabbas av när alla ser sitt hemmalag vinna. Den "psykosen" är omöjlig att uppnå över internet, t.ex.

Jag besvarar även frågor kring betyg, åtgärdsprogram och rättigheter/skyldigheter i grundskolan

Gabhe
Medlem

Ingemar skrev:

Om du får tag på originalet är kopplingen till fascism/nazism tydligare. Läraren skapar en grupp som anser sig bättre än de andra. En grupp som rätt snart börjar bli mer och mer elak mot de väljer att inte vara med eller som helt enkelt inte platsar i gruppen. Där har fascismen skapats. Fascism i sig är inte automatiskt ond, men den blir det när den "starka" gruppen ger sig på de "svaga" individerna. Här skulle en stark ledare gått in och avslutat eller styrt upp, men läraren i den tyska filmen är en svag ledare (till skillnad från den amerikanska i originalfilmen) och klarar inte av det på ett bra sätt. Die Welle slutar med ett tal där han får eleverna att inse att de blivit onda osv. medan det i den amerikanska originalfilmen slutar med att läraren vill visa "Vågen" gruppen deras riktiga ledare, samlar all i aulan och visar Hitler när han talar på 30-talet.

Ett riktigt massmöte där alla människor är samlade på samma ställe kan skapa något som kallas "masspsykos" ungefär som fotbollsfans kan drabbas av när alla ser sitt hemmalag vinna. Den "psykosen" är omöjlig att uppnå över internet, t.ex.

1.Jaha okej, tack förstår!

2. Så du menar att massmötena är farliga än internet om jag har förstått rätt?

Extra frågan: har du ingen idé? smile

Ingemar
Medlem

Gabhe skrev:

Nej, jag menar att de fyller olika syften. Du kan skapa en masspsykos i ett massmöte men det brukar ebba ut efter en tid. Däremot har Internet en potential att skapa- och upprätthålla kontakter på ett sätt som var helt omöjligt för 80 år sedan. Därför är Internet farligare för samhället än att otrevliga grupper har politiska massmöten, enligt mig.

Gabhe
Medlem

Ingemar skrev:

Gabhe skrev:

Nej, jag menar att de fyller olika syften. Du kan skapa en masspsykos i ett massmöte men det brukar ebba ut efter en tid. Däremot har Internet en potential att skapa- och upprätthålla kontakter på ett sätt som var helt omöjligt för 80 år sedan. Därför är Internet farligare för samhället än att otrevliga grupper har politiska massmöten, enligt mig.

Okej tack nu förstår jag, bara en fråga?? vad innebär ''ebba''?

Extra frågan har jag inte fått svar på än, känns som att du undviker frågan hehe tongue

Ingemar
Medlem

vad tror du skulle hända om ''Herr wenger'' inte hade valt att upplösa gruppen?

Det är ren spekulation, men om vi antar att gruppen radikaliseras och blir mer och mer fascistisk säger historien oss att det snart skulle ske något grövre brott. Antagligen en misshandel som slutar i dråp. Utan någon stark ledare och med gruppen splittrad skulle den förr eller senare bryta samman av sig själv. Men som sagt, det är fria fantasier och du kan säkert fantisera ihop något eget.

Senast redigerat av Ingemar (2014-03-30 16:04)

Gabhe
Medlem

tack så jätte mycket! smile

• Forum
  •  » Svenska
  •  » Filmanalys/historia om filmen die welle

Sidfot