Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 4/D] Derivata, extrempunkter och asymptoter

dvd
Medlem

Registrerad: 2013-11-30

[MA 4/D] Derivata, extrempunkter och asymptoter

Hej!

Jag har fastnat på en uppgift. Uppgiften är följande:

Undersök med derivata om funktionen har några extrempunkter. Ange även eventuella asymptoter till kurvan.

Funktionen är: LaTeX ekvation

Det jag har fastnat på är när jag deriverar funktionen (tror jag). Testade att skriva om funktionen så att de inte var på samma bråkstreck för att kunna derivera varje term för sig enklare. Jag fick då: LaTeX ekvation

Är det rätt eller fel? Kan man inte göra så när det är ett minustecken i nämnaren? För när jag sedan deriverade funktionen och tog reda på de intressanta x-värdena, alltså derivatans nollställen, så får jag två x-värden som inte verkar stämma överens med facit då det i facit står att den lokala maximipunkten har koordinaterna (0,5;-4).

Har även testat derivera funktionen med kedjeregeln och kvotregeln men det blir ändå fel.. Vad gör jag för fel?

Tack på förhand!

Senast redigerat av dvd (2014-02-07 16:53)

Marcus
Medlem

Registrerad: 2010-01-17

Re: [MA 4/D] Derivata, extrempunkter och asymptoter

Den där omskrivningen är fel. Du kan däremot skriva om funkionen som LaTeX ekvation. Nu kan du derivera funktionen med kedjeregeln.

Senast redigerat av Marcus (2014-02-07 16:55)

Joachim_o
Medlem

Registrerad: 2009-12-14

Du kan även använda reglerna för derivata av en kvot.

dvd
Medlem

Det verkar fortfarande bli någonting fel när jag ska ta fram andraderivatan för funktionen.. Kan någon visa mig hur ni gör från börjar när ni derviverar funktionen och tar reda på derivatans nollställen och sedan tar fram andraderivatan?

Marcus
Medlem

LaTeX ekvation

Använd kvotregeln för att bestämma andraderivatan. Visa gärna ditt försök så kan jag se var det blir fel.

dvd
Medlem

Marcus skrev:

LaTeX ekvation

Använd kvotregeln för att bestämma andraderivatan. Visa gärna ditt försök så kan jag se var det blir fel.

Jag fick samma svar som dig på förstaderivatan men svarade med ett minus framför kvoten vilket kanske försvårade det hela lite.

LaTeX ekvation

Andraderivatan:

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

Senast redigerat av dvd (2014-02-08 06:40)

dvd
Medlem

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

Nu fick jag att LaTeX ekvation, innan fick jag att LaTeX ekvation, gjorde antagligen något räknefel med miniräknaren då, därför trodde jag att jag andraderivatan var inkorrekt.

Vilket betyder att LaTeX ekvation är en maximipunkt med y-koordinaten LaTeX ekvation vilket betyder att maximipunktens koordinater är LaTeX ekvation vilket stämmer överens med facit.

Lite jobbigt att ta fram andraderivatan, kanske hade varit enklare att undersöka derivatans teckenväxling innan och efter 0,5 istället. Dock kan man inte undersöka derivatans tecken för x-värdena 0 och 1 för då får man 0 i nämnaren.

Senast redigerat av dvd (2014-02-08 07:13)

Marcus
Medlem

dvd skrev:

Dock kan man inte undersöka derivatans tecken för x-värdena 0 och 1 för då får man 0 i nämnaren.

Asymptoter.

dvd
Medlem

Marcus skrev:

dvd skrev:

Dock kan man inte undersöka derivatans tecken för x-värdena 0 och 1 för då får man 0 i nämnaren.

Asymptoter.

Japp, så x-axeln och x=1 är asymptoter. Och y-axeln eftersom när x går mot 0 växer y obegränsat.

Eller är det om man inte kan använda x-värdet 0 så är y-axeln en asymptot? Och när x går mot oändligheten blir y väldigt litet vilket betyder att x-axeln är en asymptot?

Senast redigerat av dvd (2014-02-08 07:25)

Marcus
Medlem

http://gyazo.com/96728147abe84d19eda62efca1750b51.png

http://gyazo.com/1d3bb46f794fa35fd0c3a8e3c2aca5b4.png

Du hävdar alltså att y-axeln och x=1 är vertikala asymptoter. Det kan jag hålla med om. Jämför med kriterierna ovan så ser du att det stämmer. Att x-axeln är en asymptot håller jag däremot inte med om. Jämför med kriterierna för horisontella asymptoter ovan.(Plottning av funktion med dåligt intervall förvirrade mig)

Senast redigerat av Marcus (2014-02-08 08:40)

dvd
Medlem

Marcus skrev:

http://gyazo.com/96728147abe84d19eda62efca1750b51.png

http://gyazo.com/1d3bb46f794fa35fd0c3a8e3c2aca5b4.png

Du hävdar alltså att y-axeln och x=1 är vertikala asymptoter. Det kan jag hålla med om. Jämför med kriterierna ovan så ser du att det stämmer Att x-axeln är en asymptot håller jag däremot inte med om. Jämför med kriterierna för horisontella asymptoter ovan.

I facit står det att y-axeln, x-axeln och x=1 är asymptoter. Så jag förstår inte vad du menar?

Marcus
Medlem

.

Senast redigerat av Marcus (2014-02-08 08:38)

dvd
Medlem

Okej tack så mycket för hjälpen!

Svansson
Medlem

Registrerad: 2014-04-10

dvd skrev:

Marcus skrev:

LaTeX ekvation

Jag fick samma svar som dig på förstaderivatan men svarade med ett minus framför kvoten vilket kanske försvårade det hela lite.

LaTeX ekvation

Andraderivatan:

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

Hej!
Jag har väldigt svårt att få denna andraderivata negativ som i en maximipunkt. Kan någon hjälpa mig komma vidare och visa hur man gör?

Svansson
Medlem

Registrerad: 2014-04-10

Lägger in x=0,5 i andraderivatan. Resultatet av detta ger mig talet 32, vilket är positivt och betyder att vi har en minimipunkt. Det ska dock bli en maximipunkt. Kan någon visa hur ni gör? :s

Senast redigerat av Svansson (2015-02-12 13:24)

Sidfot